Veiligheid
Realisatie
In Arnhem vraagt veiligheid continue aandacht: in uitgaansgebieden, in de wijken, achter de voordeur. Dat vraagt een blijvende investering in het netwerk van veiligheid- en zorgpartijen. Naast de onderwerpen inclusief prioritering (veilige woon- & leefomgeving; jeugd) in de kadernota Veiligheid wordt in 2016 specifiek ingezet of ingespeeld op:
- bestrijding maatschappij ondermijnende activiteiten;
- bestrijding radicalisering;
- ontwikkelingen rond prostitutie en mensenhandel;
- ontwikkelingen rond de 'achterdeur-problematiek' (coffeeshops);
- ontwikkelingen het horeca concentratiegebied;
- verdere ontwikkeling werken in de wijken, ook in samenhang met het Veiligheidshuis;
- doorontwikkeling repressieve organisatie (DRO) (Brandweer);
- preventie bij brand en calamiteiten (Brandweer).
- programma Van Wijken Weten: veranderopgaven Wijksturing en Versterking participatie en zelforganiserend vermogen van inwoners;
- programma Stad op de kaart: veranderopgave Vitale centrumstad en het Rijngoud.
Openbare orde en veiligheid
- het rapport Leefbaarheid en veiligheid 2015 is afgerond. Tweejaarlijks wordt het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid uitgevoerd om het resultaat van en de ontwikkelingen in het veiligheidsbeleid te meten. Het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid zorgt tevens voor een vergelijk tussen steden onderling en meet daarnaast ontwikkelingen in de verschillende Arnhemse wijken;
- het coffeeshopbeleid is herschreven en zal medio 2017 worden vastgesteld door de burgemeester;
- er is een stijgende maatschappelijke vraag naar 'veiligheid' en het veiligheidsterrein is breed. In 2016 is gebleken dat de intensieve afstemming, zorgvuldigheid en samenwerking een groot beroep doet op de beschikbare capaciteit. Vooral omdat de gemeenten een regierol hebben en krijgen op de verschillende veiligheidsthema's.
Voorkomen en bestrijden van rampen
In 2016 was er geen sprake van grote incidenten of calamiteiten.
Brandbestrijding
- op 13 januari 2016 is de nieuwe Brandweerkazerne geopend;
- hoewel de regionalisering en de Doorontwikkeling Repressieve Organisatie de afgelopen jaren tot incidentele voordelen hebben geleid, is het niet de verwachting dat dit de komende jaren ook het geval zal zijn.
Brandbestrijding
De resultaatbestemming 2015 van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) leidt tot een incidentele uitkering aan de gemeente Arnhem van € 703.000, waaronder € 430.000 voordeel op de brandweer.
In goed overleg met de Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) is de bezuinigingstaakstelling 2014-2017 ad € 400.000, in het bijzonder Brandweer, in 2016 gerealiseerd.
Veiligheid
Prestatie-indicatoren
Een tabel met prestatie-indicatoren wordt achterwege gelaten.
R0101 Openbare veiligheid
Tweejaarlijks wordt het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid uitgevoerd om het resultaat van en de ontwikkelingen in het veiligheidsbeleid te meten. Het onderzoek Leefbaarheid en veiligheid zorgt tevens voor een vergelijk tussen steden onderling en meet daarnaast ontwikkelingen in de verschillende Arnhemse wijken. In het najaar van 2015 is dit onderzoek wederom uitgevoerd; het onderzoeksresultaat was begin 2016 bekend. Doordat het onderzoek door de jaren heen in eenzelfde vorm wordt gehouden zijn de uitkomsten goed bruikbaar om zowel als indicator te gebruiken als ook om beleid te ontwikkelen.
R0102 Voorkomen en bestrijden van rampen
Reguliere monitorgegevens komen terug in de periodieke cijfers van de politie en brandweer.
R0103 Brandbestrijding
Reguliere monitorgegevens komen terug in de periodieke cijfers van de brandweer.
In het bijzonder gaat de aandacht uit naar de ontwikkeling van het aantal uitrukken van de brandweer. Het aantal inzetten (2016: 1.436) is licht gedaald.
Veiligheid
Financiën
Regulier Programma 1. Veiligheid | Rekening | Begroot 2016 | Rekening | Afwijking | V / N | |
2015 | Geamendeerd | Definitief | 2016 | |||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Middelen | ||||||
Lasten totaal | 13.620 | 14.939 | 15.462 | 15.358 | 104 | V |
Baten totaal | 1.375 | 1.805 | 1.646 | 2.203 | 557 | V |
Totaal saldo van baten en lasten | -12.245 | -13.134 | -13.816 | -13.155 | 661 | V |
Mutaties reserves: | ||||||
Toevoegingen aan reserves | 50 | 0 | 57 | 57 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 50 | 50 | 0 | |
Mutaties reserves | -50 | 0 | -7 | -7 | 0 | |
Resultaat | -12.295 | -13.134 | -13.823 | -13.162 | 661 | V |
Afwijking totaal saldo van baten en lasten | Afwijking | V / N | |
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | |||
- Brandweerkazerne: niet geraamde beheerslasten | -117 | N | |
- Diversen | 221 | V | |
Totaal afwijking lasten | 104 | V | |
Baten | |||
- Afrekening 2015 VGGM (onderdeel brandweer) | 430 | V | |
- Brandweerkazerne: lagere huuropbrengsten | -226 | N | |
- Diversen | 353 | V | |
Totaal afwijking baten | 557 | V | |
Afwijking totaal saldo van baten en lasten | 661 | V |
Mutaties reserves | Rekening | Afwijking | V / N |
Toevoegingen | |||
BR Taakmut. gem.fonds - Overl.: versterkingsgelden radicalisering (Rb 19-12-2016) | 57 | 0 | |
Totaal mutaties toevoegingen | 57 | 0 | |
Onttrekkingen | |||
BR Taakmut. gem.fonds - Overl.: verbet.Horeca Conc. Gebied (Rb 14-12-2015) | 50 | 0 | |
Totaal mutaties onttrekkingen | 50 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | -7 | 0 |
Majeure begrotingsafwijkingen zowel in positieve als in negatieve zin worden nader toegelicht in de jaarrekening, onderdeel Toelichting overzicht van saldo van baten en lasten in de jaarrekening.
Veiligheid
Kosten per product
Openbare veiligheid | Rekening | Begroting 2016 | Rekening | |||||
2015 | Geamendeerd | Definitief 2016 | 2016 | Afwijking | V/N | |||
Bedragen x € 1000 | ||||||||
Middelen | ||||||||
R101 | Openbare veiligheid | 2.729 | 3.162 | 3.735 | 3.564 | 171 | V | |
R102 | Voorkomen en bestrijden van rampen | 0 | 16 | 99 | 74 | 25 | V | |
R103 | Brandbestrijding | 10.890 | 11.761 | 11.627 | 11.720 | -93 | N | |
Gerealiseerd resultaat | 13.620 | 14.939 | 15.462 | 15.358 | 103 | N |