Eigen vermogen
Inleiding
Specificatie eigen vermogen
Omschrijving | 31-12-2016 | 31-12-2015 |
Algemene reserve | 28.805 | 50.131 |
Bestemmingsreserves | 91.837 | 100.740 |
Gerealiseerd resultaat boekjaar | 14.890 | -17.398 |
Totaal | 135.532 | 133.473 |
In de mutaties 2016 van de algemene reserve zijn alle begrote dotaties en onttrekkingen verwerkt. De afwijkingen ten opzichte van de begroting zijn meegenomen in het gerealiseerd resultaat.
Verloopstaat eigen vermogen
Omschrijving | Algemene reserve | Bestemmingsreserves | Totaal |
Bedragen x € 1.000 | |||
Saldo 31-12-2015 | 50.131 | 100.740 | 150.871 |
Gerealiseerd resultaat voorgaand boekjaar | -17.398 | 0 | -17.398 |
Saldo 01-01-2016 | 32.733 | 100.740 | 133.473 |
Gerealiseerde toevoegingen | 9.925 | 53.167 | 63.092 |
Gerealiseerde onttrekkingen | 13.853 | 62.070 | 75.923 |
Saldo 31-12-2016 | 28.805 | 91.837 | 120.642 |
Gerealiseerd resultaat boekjaar | 14.890 | 0 | 14.890 |
Saldo 01-01-2017 | 43.695 | 91.837 | 135.532 |
Mutaties 2016 | 10.962 | -8.903 | 2.059 |
Eigen vermogen
Algemene reserve
Specificatie begrote en gerealiseerde mutaties op de algemene reserve
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
Bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo JV per 31-12 | 50.131 | 50.131 | |||
R9 | 01-01-2016 | Bestemming resultaat | I | -17.398 | -17.398 |
Saldo per 01-01 | 32.733 | 32.733 | |||
Toevoegingen: | |||||
R5 | 13-04-2015 | Herstelplan stichting Kunstbedrijf Arnhem | S | 369 | 369 |
R5 | 29-06-2015 | Verzelfstandiging MSSA: frictiekosten | S | 40 | 40 |
R5 | 30-05-2016 | Kapiltaallasten MSSA versus Subsidie MSSA | I | 0 | 0 |
R6 | 30-05-2016 | Budget 2GetThere | I | 0 | 0 |
R7 | 14-11-2016 | Aandelenoverdracht Nazorg Bodem | I | 54 | 54 |
R8 | 29-06-2015 | FJP 2014 Resultaat niet Grex-projecten | I | 8 | 0 |
R9 | 03-11-2014 | Vrijgekomen ISV-gelden toevoegen aan AR 2016 | I | 5.381 | 5.381 |
R9 | 11-11-2013 | Ingroei weerstandsvermogen naar 75% | S | 2.459 | 2.459 |
R9 | 11-11-2013 | Rente ob.v. de stand per 1-1 | S | 805 | 654 |
R9 | 02-11-2015 | Ingroei vermogenspositie | I | 500 | 500 |
R9 | 05-11-2012 | Ingroei naar 90% weerstandsvermogen | I | 462 | 462 |
R9 | 09-11-2009 | Reservering t.b.v. rampenoefening | S | 5 | 5 |
R9 | 02-11-2015 | Verrekening tekort 2017 en overschotten 2018 en 2019 | S | 0 | 0 |
R9 | 03-11-2014 | Sluitend maken jaarschijf | I | 0 | 0 |
R9 | 02-11-2015 | Afronding | I | 0 | 1 |
Totaal toevoegingen | 10.083 | 9.925 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R0 | 30-05-2016 | Extra budget Rekenkamer | I | 85 | 85 |
R1 | 07-11-2016 | VGGM | I | 0 | 0 |
R5 | 29-06-2015 | Verzelfstandiging MSSA: voeding eigen vermogen MSSA | I | 684 | 684 |
R5 | 02-11-2015 | Scholing ouderen op het gebied van ICT | I | 50 | 50 |
R6 | 30-05-2016 | Armoede-agenda | I | 743 | 743 |
R6 | 30-05-2016 | Budget 2GetThere | I | 288 | 288 |
R6 | 30-05-2016 | Consequenties stijging klanten AVI | I | 216 | 216 |
R6 | 30-05-2016 | Consequenties stijging bijstandsklanten | I | 176 | 176 |
R6 | 30-05-2016 | Extra capaciteit vluchtelingenstroom | I | 100 | 100 |
R8 | 02-11-2015 | Park Klarenbeek | I | 450 | 216 |
R9 | 30-05-2016 | Vorming BR Frictiekosten verzelfstandigingen | I | 10.731 | 10.731 |
R9 | 03-11-2014 | Sluitend maken jaarschijf | I | 563 | 563 |
R9 | 02-11-2015 | Afronding | I | 3 | 1 |
Totaal onttrekkingen | 14.089 | 13.853 | |||
Saldo per 31-12 | 28.727 | 28.805 |
Eigen vermogen
Bestemmingsreserves (BR)
Verloopstaat bestemmingsreserves
Prog. | Omschrijving | 31-12-2015 | Toevoegingen | Onttrekkingen | 31-12-2016 |
Bedragen x € 1.000 | |||||
R0 | Onderzoek Rekenkamer | 163 | 73 | 0 | 236 |
R0 | Raad | 40 | 0 | 0 | 40 |
R1 | Veilig ondernemen | 103 | 0 | 0 | 103 |
R2 | Buitengewoon Beter | 4.928 | 0 | 906 | 4.022 |
R2 | Bereikbaarheid | 3.897 | 3.866 | 4.551 | 3.212 |
R2 | Groot onderhoud en vervanging Openbare Ruimte | 2.335 | 445 | 337 | 2.443 |
R3 | Sociaal Economisch Fonds | 454 | 53 | 46 | 461 |
R3 | Evenementen | 803 | 0 | 499 | 304 |
R4 | Onderwijs | 2.526 | 7.323 | 2.504 | 7.345 |
R5 | Beeldbepalende culturele manifestaties | 789 | 7 | 150 | 646 |
R5 | Beeldende en Monumentale Kunst | 102 | 0 | 102 | 0 |
R5 | Cultureel Vastgoed | 13.178 | 2.492 | 8.891 | 6.779 |
R5 | Groenfonds | 362 | 722 | 597 | 487 |
R6 | Participatie | 492 | 0 | 0 | 492 |
R6 | Maatschappelijke opvang | 179 | 0 | 0 | 179 |
R6 | Wijkfondsen | 412 | 63 | 184 | 291 |
R6 | Bewonersbudgetten | 319 | 0 | 83 | 236 |
R6 | Pakketmaatregelen WMO | 500 | 0 | 477 | 23 |
R6 | Beschermd en Weerbaar | 1.729 | 412 | 0 | 2.141 |
R6 | Herstructurering OGGz | 456 | 0 | 0 | 456 |
R6 | Noodfonds | 8.976 | 10.653 | 2.918 | 16.711 |
R6 | Burgerinitiatieven sociaal Domein | 1.889 | 0 | 444 | 1.445 |
R7 | Toezicht peuterspeelzalen en gastouderopvang | 227 | 78 | 60 | 245 |
R7 | Huishoudelijk afval | 1.366 | 190 | 0 | 1.556 |
R7 | GRP-dekking kapitaallasten | 27.465 | 95 | 20.888 | 6.672 |
R7 | Energy Made In Arnhem (EMIA) | 10 | 408 | 23 | 395 |
R7 | Duurzaamheidsleningen | 0 | 450 | 0 | 450 |
R8 | Omgevingslawaai | 135 | 0 | 34 | 101 |
R8 | Risicobeheer Arnhem Centraal | 7.553 | 0 | 3.334 | 4.219 |
R8 | Grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
R8 | Voorstudies | 0 | 33 | 0 | 33 |
R8 | Strategische posities | 0 | 739 | 0 | 739 |
R8 | Herstructureringsgebieden | 1.010 | 0 | 500 | 510 |
R8 | Zuidelijke Binnenstad | 2.700 | 0 | 0 | 2.700 |
R8 | Volkshuisvesting | 259 | 60 | 49 | 270 |
R8 | Startersleningen | 2.392 | 273 | 711 | 1.954 |
R8 | Stimulering woningbouw | 898 | 0 | 302 | 596 |
R8 | Vastgoed | 496 | 1.927 | 1.523 | 900 |
R8 | Bouw- en sloopleges | 0 | 0 | 0 | 0 |
R9 | Taakmutaties Gemeentefonds-Overloop | 7.896 | 11.972 | 9.631 | 10.237 |
R9 | Frictiekosten en Organisatie-ontwikkeling | 750 | 102 | 750 | 102 |
R9 | Frictiekosten Verzelfstandigingen | 0 | 10.731 | 1.316 | 9.415 |
R9 | ICT | 354 | 0 | 61 | 293 |
R9 | Kapitaallasten | 2.597 | 0 | 199 | 2.398 |
Totaal | 100.740 | 53.167 | 62.070 | 91.837 |
BR R.00
BR Onderzoek rekenkamer (R.00)
In het jaarbudget van de Rekenkamer is ruimte voor het uitvoeren van ongeveer twee grote onderzoeken per jaar. Echter de rekenkamer is de afgelopen jaren, mede door een actieve gemeenteraad, op ad-hoc basis verzocht aanvullende onderzoeken uit te voeren Het karakter van dit soort onderzoeken in combinatie met de gewenste korte doorlooptijd noodzaken inhuur van externen. Toevoeging van onderbestedingen op het reguliere onderzoeksbudget en eventueel positief saldo op het product Rekenkamer geven Raad en Rekenkamer iets meer ruimte om snel en adequaat onderzoeken op te pakken, zonder zich eerst over de 'Wie-betaalt- waarvan" vraag te hoeven buigen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 163 | 163 | |||
Toevoegingen: | |||||
R0 | 13-12-2010 | Resultaat 2016 | I | 0 | 73 |
Totaal toevoegingen | 0 | 73 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 163 | 236 |
BR Raad (R.00)
Ervaringen in den lande wijzen uit dat de kosten voor het uitvoeren van een raadsonderzoek / enquête een veelvoud bedragen van het budget dat de Griffie jaarlijks hiervoor te besteden heeft van € 15.000. Zodoende wordt dit budget, voor zover het niet wordt aangewend, jaarlijks toegevoegd aan de bestemmingsreserve totdat het plafond (ingesteld op € 75.000) hiervoor is bereikt. Als er zich dan in enig jaar een raadsonderzoek wordt uitgevoerd, dan kan deze reserve hiervoor aangewend worden.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 40 | 40 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 40 | 40 |
BR R.01
BR Veilig ondernemen (R.01)
Deze bestemmingsreserve is ingesteld met het aangenomen Amendement Fonds Veilig Ondernemen (raadsbesluit 05-11-2012). Een collectief van ondernemers kan op deze reserve een beroep doen om op basis van cofinanciering de veiligheid van hun winkelstraat of winkelgebied te verbeteren.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 103 | 103 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 103 | 103 |
BR R.02
BR Buiten Gewoon Beter (R.02)
De middelen uit deze bestemmingsreserve zijn ter financiering van de incidentele component van het Buiten Gewoon Beter Programma (€ 19,4 miljoen) voor de periode 2009-2019. Tevens dient de bestemmingsreserve om tempoverschillen in de uitvoering op te kunnen vangen. Het programma bestaat uit een scala aan meerjarige projecten. Bij een jaarovergang blijven de geoormerkte middelen zo beschikbaar voor het programma Buitengewoon Beter.
Prog. | Datum | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | besluit | struct. | 2016 | 2016 | |
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 4.928 | 4.928 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 07-11-2016 | Herijking BGB-regulier | I | 2.346 | 906 |
R2 | 07-11-2016 | Herijking Presikhaaf | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 2.346 | 906 | |||
Saldo per 31-12 | 2.582 | 4.022 |
BR Bereikbaarheid (R.02)
Deze bestemmingsreserve is ingesteld ten behoeve van het verhogen van de bereikbaarheid van de binnenstad, het ontwikkelen van parkeervoorzieningen en het onderhoud van de hoofdwegen die betrekking hebben op de bereikbaarheid van het stadscentrum (Besluit MJPB 2009-2012).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 3.897 | 3.897 | |||
Toevoegingen: | |||||
R2 | 02-11-2015 | Parkeerresultaat 2016 (zie ook onttr.) | I | 2.894 | 3.337 |
R2 | 03-11-2014 | Kapitaallasten maatregelen parkeren Trans e.o | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Bezuinigingsvoorstel bereikbaarheid | I | 0 | 0 |
R2 | 03-11-2014 | Dotatie kap.lasten voor garage Rijnboog | I | 529 | 529 |
Totaal toevoegingen | 3.423 | 3.866 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 03-11-2014 | Kapitaallasten maatregelen parkeren Trans e.o. | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Parkeerresultaat - overig | I | 10 | 26 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Bijdr. kosten veerstoepen (E3 pilot watertaxi) | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Vrijval niet benodigd budget | I | 800 | 800 |
R2 | 02-11-2015 | Bezuinigingsvoorstel bereikbaarheid | I | 800 | 800 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Invoeren betaald avondparkeren (E5) | I | 200 | 200 |
R2 | 05-11-2012 | Aanvullen begroting oa vrdl schrappen garage Rijnb. | I | 1.600 | 1.600 |
R2 | 11-11-2013 | Bijdrage aan onderhoud hoofdwegen | I | 150 | 150 |
R2 | 02-11-2015 | Dekking meerkosten exploitatie fietsenstalling AC | I | 100 | 100 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Extra onttrekking verkeer (F10) | I | 75 | 75 |
R2 | 07-11-2016 | Borgen budgetneutr. ivm verlag. omslagrente (begroot in park.result) | I | 0 | 750 |
R2 | 07-11-2016 | Invulling inkooptaakstelling in parkeerexpl. (begroot in park.result) | I | 0 | 50 |
R2 | 07-11-2016 | Compensatie nadeel alg.mid. door schrappen doorbelasting overhead | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 3.735 | 4.551 | |||
Saldo per 31-12 | 3.585 | 3.212 |
BR Groot onderhoud en vervanging Openbare Ruimte (R.02)
Op 28 oktober 2013 heeft de Raad besloten een egalisatiereserve in te stellen voor het flexibeler inzetten van exploitatiebudgetten voor groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte. Door minder gebonden te zijn aan vaste en gelabelde budgetten kan beter worden geanticipeerd op de onderhoudsbehoefte in de stad. De flexibiliteit wordt verkregen door de schotten tussen onderwerpen (Riolering, Buitengewoon Beter, Wegen, Groen, Spelen, Bomen, Verkeersregelinstallaties, Civieltechnische Kunstwerken, Openbare Verlichting, Water) en jaren weg te halen.
Daarnaast is ultimo 2013 de BR Fietspaden voormalig recreatieschap Veluwe (€ 183.000) binnen deze bestemmingsreserve geïntegreerd. De gemeente Arnhem heeft namelijk van de Recreatiegemeenschap Veluwe 8,9 km fietspad overgenomen (raadsbesluit 27-9-2010). De reserve diende voor het op niveau brengen en gedurende een aantal jaren houden van de betreffende fietspaden.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 3.897 | 3.897 | |||
Toevoegingen: | |||||
R2 | 02-11-2015 | Parkeerresultaat 2016 (zie ook onttr.) | I | 2.894 | 3.337 |
R2 | 03-11-2014 | Kapitaallasten maatregelen parkeren Trans e.o | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Bezuinigingsvoorstel bereikbaarheid | I | 0 | 0 |
R2 | 03-11-2014 | Dotatie kap.lasten voor garage Rijnboog | I | 529 | 529 |
Totaal toevoegingen | 3.423 | 3.866 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 03-11-2014 | Kapitaallasten maatregelen parkeren Trans e.o. | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Parkeerresultaat - overig | I | 10 | 26 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Bijdr. kosten veerstoepen (E3 pilot watertaxi) | I | 0 | 0 |
R2 | 02-11-2015 | Vrijval niet benodigd budget | I | 800 | 800 |
R2 | 02-11-2015 | Bezuinigingsvoorstel bereikbaarheid | I | 800 | 800 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Invoeren betaald avondparkeren (E5) | I | 200 | 200 |
R2 | 05-11-2012 | Aanvullen begroting oa vrdl schrappen garage Rijnb. | I | 1.600 | 1.600 |
R2 | 11-11-2013 | Bijdrage aan onderhoud hoofdwegen | I | 150 | 150 |
R2 | 02-11-2015 | Dekking meerkosten exploitatie fietsenstalling AC | I | 100 | 100 |
R2 | 03-11-2014 | Coalitieakkoord - Extra onttrekking verkeer (F10) | I | 75 | 75 |
R2 | 07-11-2016 | Borgen budgetneutr. ivm verlag. omslagrente (begroot in park.result) | I | 0 | 750 |
R2 | 07-11-2016 | Invulling inkooptaakstelling in parkeerexpl. (begroot in park.result) | I | 0 | 50 |
R2 | 07-11-2016 | Compensatie nadeel alg.mid. door schrappen doorbelasting overhead | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 3.735 | 4.551 | |||
Saldo per 31-12 | 3.585 | 3.212 |
BR R.03
BR Evenementen (R.03)
In de begroting is budget beschikbaar gesteld voor bijdragen in evenementen. De uitgaven worden gebruikt voor evenementen waarvan een groot deel al vastligt. Het overige deel is voor bijdragen welke op ad-hoc basis beschikbaar worden gesteld. Verschillen tussen werkelijkheid en budget worden met deze reserve verrekend.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 803 | 803 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 15-12-2014 | Velocity | I | 35 | 35 |
R3 | 02-11-2015 | Dekking Giro D'Italia | I | 350 | 387 |
R3 | 02-11-2015 | Cultureel evenement Sonsbeek 2016 | I | 50 | 50 |
R3 | 19-12-2005 | Exploitatieresultaat evenementen en kermis 2016 | I | 0 | 27 |
Totaal onttrekkingen | 435 | 499 | |||
Saldo per 31-12 | 368 | 304 |
BR Sociaal Economisch Fonds (R.03)
Deze reserve is bestemd voor uitgaven in het kader van het faciliteren van economische stimuleringsprojecten. Verschillen tussen het jaarlijkse budget en werkelijke kosten worden met de reserve verrekend.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 454 | 454 | |||
Toevoegingen: | |||||
R3 | 19-12-2005 | Overschot op budget Fonds Bedrijfsleven | I | 0 | 53 |
Totaal toevoegingen | 0 | 53 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R3 | 14-11-2016 | Dekking formatie cluster Beleid & Regie | I | 28 | 46 |
Totaal onttrekkingen | 28 | 46 | |||
Saldo per 31-12 | 426 | 461 |
BR R.04
BR Onderwijs (R.04)
In het raadsbesluit van 30 september 2013 heeft de raad ingestemd met het doteren van de onderuitputting kapitaallasten onderwijs en overige onderwijshuisvestingsbudgetten aan de BR Onderwijs. De bestemmingsreserve zal ingezet worden ter dekking van de kapitaallasten voor de nieuwbouwprojecten basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs. Met het jaarverslag 2014 is besloten om de bestemmingsreserve kapitaallasten onderwijs te hernoemen naar de bestemmingsreserve onderwijs. Per 1 januari 2015 is de BR Investering brede scholen samengevoegd met de BR Onderwijs. Dit geeft flexibiliteit. Vrijvallende onderwijsmiddelen worden bijvoorbeeld in deze reserve geboekt. Het wordt mogelijk om gelden voor het speciaal onderwijs, die in de betreffende jaarschijf niet nodig zijn voor bovengenoemde projecten, in te zetten voor bijvoorbeeld het primair onderwijs. Onderwijsprojecten worden hierdoor de komende jaren gerealiseerd zonder dat het extra geld kost. Verder worden met ingang van 2017 kapitaallasten structureel overgedragen aan de schoolbesturen, onder voorbehoud van hun medewerking. Deze overdracht wordt gefinancierd worden vanuit deze nieuwe bestemmingsreserve.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 2.526 | 2.526 | |||
Toevoegingen: | |||||
R4 | 02-11-2015 | Actualisatie MIP 2015-2019 | S | 3.366 | 4.536 |
R4 | 30-05-2016 | Aframing kapitaallasten MIP i.v.m. actualisatie MIP | S | 1.068 | 1.068 |
R4 | 26-05-2015 | Nieuwbouw basisschool De Kringloop | I | 708 | 708 |
R4 | 30-09-2013 | Voordeel speciaal onderwijs | I | 0 | 549 |
R4 | 30-09-2013 | Extra exploitatiekosten vs budgetten | I | 0 | 376 |
R4 | 30-09-2013 | Onderuitputting kapitaallasten | I | 3 | 3 |
R4 | 03-11-2014 | Van BR Verzelfstandiging Domein | I | 83 | 83 |
R4 | 02-11-2015 | Effect verzekeringsbijdr. herbouw De Kringloop | I | 0 | 0 |
R4 | 07-11-2016 | Actualisatie MIP 2016-2020 | S | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 5.228 | 7.323 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R4 | 30-09-2013 | Niet behaalde inkomstentaakstellingen | I | 0 | 666 |
R4 | 02-11-2015 | Ruimte t.g.v. de algemene middelen | I | 500 | 500 |
R4 | 19-12-2016 | Extra capaciteit slagkracht sturing ond.huisv | I | 158 | 493 |
R4 | 25-01-2016 | Haalbaarheidsonderzoek toek. huisvesting Spec. onderwijs | I | 125 | 88 |
R4 | 02-11-2015 | Actualisatie MIP 2015-2019 | I | 40 | 40 |
R4 | 14-11-2016 | Correctie kapitaallasten bestaande activa | I | 9 | 9 |
R4 | 26-05-2015 | Herbouw basisschool De Kringloop | I | 0 | 708 |
R4 | 02-11-2015 | Campus Schuytgraaf | I | 0 | 0 |
R4 | 07-11-2016 | Actualisatie MIP 2016-2020 | S | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 832 | 2.504 | |||
Saldo per 31-12 | 6.922 | 7.345 |
BR R.05
BR Beeldende en Monumentale kunst (R.05)
Op 4 juli 2011 heeft de gemeenteraad het besluit genomen om maximaal € 93.000 te reserveren voor een projectaanvraag voor een cultureel bruggenbouwer voor de Arnhemse beeldende kunstsector. Ook heeft de raad besloten dit bedrag te dekken uit de bestemmingsreserve voor beeldende kunst en vormgeving. Het bedrag van € 93.000 is over meerdere jaren te besteden. Ook is deze reserve bedoeld voor het dekken van projecten in het kader van de meerjarige 1%-regeling. Daarnaast dient deze reserve ter financiering van de uitvoering van gemeentelijke projecten op het gebied van kunst in openbare ruimte. Dotaties aan deze reserve komen voort uit eventuele onderbesteding op het budget voor monumentale kunsten. Projecten in de openbare ruimte kennen een andere dynamiek dan de gemeentelijke begrotingscyclus. Verschillen tussen het jaarlijkse budget en werkelijke kosten worden met de reserve verrekend.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 102 | 102 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R5 | 04-07-2011 | Project culturele bruggenbouwer | I | 23 | 23 |
R5 | 24-11-2008 | Verrekening saldo expl. monumentale kunsten | I | 0 | 79 |
Totaal onttrekkingen | 23 | 102 | |||
Saldo per 31-12 | 79 | 0 |
BR Cultureel Vastgoed (R.05)
Onder de BR Cultureel Vastgoed (voorheen BR Cultuur in Rijnboog) worden 4 projecten verstaan: een filmtheater in de zuidelijke binnenstad: Focus Filmhuis Arnhem (1), uitbreiding van het museum aan de Utrechtseweg: Museum Arnhem (2), onderhoud Schouwburg Arnhem (3) en verbouw en uitbreiding Musis Sacrum (4).
Het doel van deze bestemmingsreserve is om deze gebouwen om gedurende een periode van 40 jaar te beheren en exploiteren. Om dit te realiseren worden eenmalige bijdragen, opbrengsten vertreklocaties en onderbesteding kapitaallasten gedoteerd aan de reserve. De voeding van de reserve wordt ingezet ter dekking van de exploitatietekorten van de projecten die onderdeel uitmaken van Cultureel Vastgoed.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 13.178 | 13.178 | |||
Toevoegingen: | |||||
R5 | 28-03-2011 | Actualisatie kapitaallasten | I | 958 | 1.411 |
R5 | 28-09-2015 | Actualisatie rentetoevoeging | S | 490 | 578 |
R5 | 29-06-2015 | Actualisatie begroting Vastgoed | S | 630 | 200 |
R5 | 29-06-2015 | Vrijval kapitaallaten t.g.v. BR CiR | I | 140 | 140 |
R5 | 30-05-2016 | Aframing kapitaallasten MIP i.v.m. actualisatie MIP | S | 136 | 136 |
R5 | 29-06-2015 | Effect kapitaallasten activeringen | S | 129 | 129 |
R5 | 02-11-2015 | Kapitaallasten Budget Kunstbedrijf t.b.v. Rozet | I | 27 | 27 |
R5 | 02-11-2015 | Actualisatie MIP | I | -129 | -129 |
Totaal toevoegingen | 2.381 | 2.492 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R4 | 07-11-2016 | Actualisatie MIP 2016-2020 (Museum Arnhem) | I | 0 | 0 |
R5 | 02-11-2015 | Inramen Musis in exploitatie | I | 8.891 | 8.891 |
R5 | 29-06-2015 | Verzelfstandiging MSSA | I | 0 | 0 |
R5 | 29-06-2015 | Focus Filmtheater Arnhem | I | 0 | 0 |
R5 | 29-06-2015 | Renovatie en nieuwbouw Musis | I | 0 | 0 |
R5 | 19-12-2016 | Actualisatie kapitaallasten | S | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 8.891 | 8.891 | |||
Saldo per 31-12 | 6.668 | 6.779 |
BR Beeldbepalende culturele manifestaties (R.05)
Deze reserve dient ter financiering van beeldbepalende culturele evenementen. Dit betreft hoogwaardige mode-evenementen en Sonsbeek Internationaal, conform raadsbesluit 29-09-2014.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 789 | 789 | |||
Toevoegingen: | |||||
R5 | 29-9-2014 | Saldo budget beeldbep. cult. evenementen | I | 0 | 7 |
Totaal toevoegingen | 0 | 7 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R5 | 02-11-2015 | Cultureel evenement Sonsbeek 2016 | I | 100 | 100 |
R5 | 07-11-2016 | Stroomversneller cultuur | I | 50 | 50 |
Totaal onttrekkingen | 150 | 150 | |||
Saldo per 31-12 | 639 | 646 |
BR Groenfonds (R.05)
Deze reserve is bij raadsbesluit op 28 juni 2004 ingesteld. De reserve wordt ingezet om investeringen mogelijk te maken in gebieden die dringend aan een impuls toe zijn, maar waarvoor geen middelen beschikbaar zijn. Tevens geldt voor particulieren met een perceel > 1500 M2 een herplantplicht voor bomen, die gekapt worden. Wanneer herplant niet mogelijk of wenselijk is, dient de waarde van de bomen gestort te worden in het Groenfonds. In het groenplan zijn een groot aantal projecten benoemd, die voor uitvoering in aanmerking komen. Wanneer er subsidies beschikbaar komen moeten er ook eigen middelen beschikbaar zijn (co-financiering).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 362 | 362 | |||
Toevoegingen: | |||||
R5 | 19-12-2005 | Saldo expl.overlopende Groenfondsprojecten | I | 0 | 722 |
Totaal toevoegingen | 0 | 722 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R5 | 19-12-2005 | Actualisatie lopende Groenfondsprojecten | I | 362 | 597 |
Totaal onttrekkingen | 362 | 597 | |||
Saldo per 31-12 | 0 | 487 |
BR R.06
BR Participatie (R.06)
De bestemmingreserve is gevormd om diverse risico’s op te kunnen vangen die samenhangen met de uitvoering van de WWB en het bereiken van de doelstellingen. De risico’s die afgedekt worden door de reserve zijn:
A. In 2015 is nieuwe wetgeving ingevoerd, waarbij de doelgroep die door de gemeente gereïntegreerd moet worden, wordt uitgebreid (Wajong en WSW). Met de invoering van de nieuwe wet zijn invoeringskosten gemoeid, die niet uit het Participatiebudget kunnen worden gedekt.
B. De door het Rijk verstrekte budgetten voor reïntegratie zijn de afgelopen jaren sterk teruggelopen. Tegelijkertijd blijft verhoogde inzet op participatie en re-integratie nodig om de doelstellingen te realiseren. Dit belang wordt versterkt door de recessie.
C. Niet nominatief te verantwoorden kosten inzake de reïntegratie: Bij besteding van het Participatiebudget is een groot knelpunt dat niet direct tot personen te herleiden kosten hieruit niet mogen worden betaald. Deze kosten komen ten laste van de reserve.
D. Risicobeheersing: Voor de declaratie van het Participatiebudget geldt een foutmarge van 0%. Niet te declareren kosten van reïntegratie komen ten laste van de gemeente. Dekking is mogelijk binnen deze reserve. De omvang van het mogelijke risico is moeilijk in te schatten.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 492 | 492 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 492 | 492 |
BR Beschermd en Weerbaar (R.06)
De bestemmingsreserve betreft regionale middelen (regio Arnhem en Achterhoek) voor de voorbereiding en uitvoering van de wetcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het kader van het Rijksprogramma Beschermd en Weerbaar (wettelijke taak) en voor de voorgenomen activiteiten op het gebied van voorkoming en bestrijding van geweld in de privésfeer, ook in het kader van het Rijksprogramma Beschermd en Weerbaar.
In de Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, die in de tweede helft van 2014 door de 19 gemeenteraden is vastgesteld, is afgesproken dat Arnhem de besteding van de regiomiddelen op hoofdlijnen aan de regiogemeenten voorlegt.
Tussen 2015 en 2018 wordt gefaseerd een nieuw landelijk verdeelmodel voor de Decentralisatie-Uitkering (DU) Vrouwenopvang ingevoerd. Dit houdt voor de regio Arnhem/Achterhoek een afname in van de DU. Arnhem is als centrumgemeente ontvanger van de DU. Arnhem wil de bestemmingsreserve reserveren voor het afdekken van de risico's die de taakstelling in verband met de afname van de DU met zich meebrengt.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 1.729 | 1.729 | |||
Toevoegingen: | |||||
R6 | 13-12-2010 | Actualisatie resultaat 2016 | I | 0 | 412 |
Totaal toevoegingen | 0 | 412 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 1.729 | 2.141 |
BR Bewonersbudgetten (R.06)
Medio 2008 heeft de Tweede Kamer bepaald dat er extra middelen moesten komen voor inwoners van krachtwijken en andere wijken in de 31 grote steden. Deze middelen hebben het doel bewoners meer zeggenschap te geven over hun eigen leefomgeving en om bewonersparticipatie een impuls te geven. De middelen zijn noodzakelijk om uitvoering te geven aan dit beleid.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 319 | 319 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 13-12-2010 | Resultaat 2016 | I | 0 | 83 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 83 | |||
Saldo per 31-12 | 319 | 236 |
BR Herstructurering Oggz (R.06)
Deze bestemmingsreserve is ingesteld per 13-12-2010 en dient ter dekking voor de in het Masterplan Herstructurering MO/OGGZ/VZ nader te specificeren acties en maatregelen voor de realisatie van een structurele bezuiniging op dit beleidsveld vanaf 2012. Deze bestemmingsreserve wordt aangehouden vanwege de opdrachte van de raad dat geen gezinnen (met kinderen) op straat komen staan ook al hebben ze op basis van de bestaande afspraken geem toeganf tot de reguliere maatschappelijke opvang en ontbreekt het perspectief op reguliere huisvesting in het kader van de woningwet. Om in incidentele gevallen te kunnen voorzien in maatwerkoplossingen of investering in tijdelijke voorzieningen is de instandhouding en inzet van deze bestemmingsreserve noodzakelijk.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 456 | 456 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 456 | 456 |
BR Maatschappelijke opvang (R.06)
Deze reserve wordt vanaf 2012, in het kader van de herstructurering van de MO-OGGZ-VZ ingezet. Een belangrijk deel van de risico's en de knelpunten die zich in eerdere jaren hebben voorgedaan bij de uitvoering van het masterplan Minder Opvang Beter Leven, zijn afgedekt door een beroep te doen op de BR Herstructering Oggz, BR Beschermd en weerbaar en BR Pakketmaatregelen Wmo.
Een aantal van de risico's en knelpunten kunnen zich ook in 2017 en volgende jaren nog manifesteren, o.a. in de doorstroomvoorziening, crisisopvang of gezinsopvang.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 179 | 179 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 179 | 179 |
BR Pakketmaatregelen WMO (R.06)
Tot nu toe ontbreken (op lokaal niveau) de middelen om de verdere invoeringsopgaven (transitie / transformatie) van de jeugdzorg en de Wmo te begeleiden. Het betreft hier dan de dekking van de extra kosten zoals projecten, extern advies, pilots en dergelijke. In lijn met eerdere besluitvorming door de raad wordt voorgesteld het (restant)saldo van deze reserve hiervoor aan te wenden en beschikbaar te stellen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 500 | 500 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 30-01-2012 | Invoeringskosten decentralisaties | I | 0 | 477 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 477 | |||
Saldo per 31-12 | 500 | 23 |
BR Burgerinitiatieven Sociaal Domein (R.06)
De Raad heeft conform de uitwerking van het coalitieakkoord op 3 november 2014 ingestemd met de vorming van een sociaal noodfonds. Met het raadsbesluit van 15 december 2014 heeft de raad ingestemd met de nadere uitwerking van de afspraken inzake de toegang tot het noodfonds. Het noodfonds is opgesplitst in twee aparte reserves: één voor de realisatie van het zorgniveau (BR Noodfonds) en één voor de burgerinitiatieven (BR Burgerinitiatieven sociaal domein).
De BR Burgerinitiatieven sociaal domein is bedoeld voor het stimuleren en organiseren van activiteiten door inwoners/en of organisaties die zich richten op het versterken van de zelfredzaamheid van de inwoners van Arnhem.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 1.889 | 1.889 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 25-04-2016 | Subsidieregeling Burgerkracht Sociaal Domein Arnhem | S | 472 | 444 |
Totaal onttrekkingen | 472 | 444 | |||
Saldo per 31-12 | 1.417 | 1.445 |
BR Noodfonds (R.06)
De Raad heeft conform de uitwerking van het coalitieakkoord op 3 november 2014 ingestemd met de vorming van een sociaal noodfonds. Met het raadsbesluit van 15 december 2014 heeft de raad ingestemd met de nadere uitwerking van de afspraken inzake de toegang tot het noodfonds. Het noodfonds is opgesplitst in twee aparte reserves: één voor de realisatie van het zorgniveau (BR Noodfonds) en één voor de burgerinitiatieven (BR Burgerinitiatieven sociaal domein).
De BR Noodfonds is bedoeld voor het handhaven van het zorgniveau met betrekking tot Jeugd en Wmo. Het primaire doel is daarmee het borgen van de zorg(continuïteit) van klanttrajecten. Het is niet bedoeld voor correcties op tarieven of om problemen met betrekking tot de bedrijfsvoering van organisaties op te lossen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 8.976 | 8.976 | |||
Toevoegingen: | |||||
R6 | 03-11-2014 | Voeding BR Noodfonds t.l.v. WMO | I | 1.600 | 1.600 |
R6 | 03-11-2014 | Voeding BR Noodfonds vanuit resultaat WMO | I | 0 | 3.614 |
R6 | 03-11-2014 | Voeding BR Noodfonds t.l.v. Zorg | I | 700 | 700 |
R6 | 03-11-2014 | Voeding BR Noodfonds vanuit resultaat overig soc.domein | I | 0 | 4.739 |
Totaal toevoegingen | 2.300 | 10.653 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 03-11-2014 | Onttrekking BR Noodfonds t.g.v. Jeugd | I | 0 | 2.918 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 2.918 | |||
Saldo per 31-12 | 11.276 | 16.711 |
Eigen bijdrage CAK
Bij de Wmo vraagt de gemeente een eigen bijdrage aan de burger. De oplegging en inning is landelijk belegd bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Middels een Third Party Mededeling van de huisaccountant van het CAK heeft de gemeente voldoende zekerheid over de juistheid van de eigen bijdrages. Echter, over de volledigheid bestaat onvoldoende zekerheid. Eventuele niet verantwoorde eigen bijdragen worden ingeschat als niet materieel.
Woonplaatsbeginsel
Bij iedere zorgtoewijzing op basis van de Jeugdwet wordt, voordat de toewijzing definitief plaatsvindt gecontroleerd of het woonplaatsbeginsel juist is toegepast. Er vindt alleen een zorgtoewijzing plaats als gemeente Arnhem op basis van het woonplaatsbeginsel de verantwoordelijke gemeente is. Het is echter mogelijk dat ná de toewijzing de woonplaats van de jeugdige of het gezag wijzigt, waardoor de verantwoordelijkheid bij een andere gemeente komt te liggen en de declaratie dus niet meer bij gemeente Arnhem terecht hoort te komen. Dit kan betekenen dat de gemeente Arnhem een deel van de declaraties moet doorberekenen aan andere gemeenten. Andersom is het mogelijk dat de gemeente Arnhem ook een vordering van andere gemeenten kan verwachten.
Om het risico van onterechte betalingen te verkleinen, wordt bij de duurdere vormen van zorg bij de declaraties nogmaals een controle op het woonplaatsbeginsel uitgevoerd, aanvullend op toets bij de toewijzing. Op basis van deze maatregelen worden de eventuele niet verantwoorde vorderingen en schulden worden per saldo ingeschat als niet materieel.
BR Wijkfondsen (R.06)
In uitzondering op reguliere begrotingsuitgangspunten is budgetoverheveling voor de wijkbudgetten naar een volgend jaar toegestaan. Jaarlijks wordt het surplus of tekort op de wijkbudgetten toegevoegd, respectievelijk onttrokken aan de reserve.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 412 | 412 | |||
Toevoegingen: | |||||
R6 | 19-12-2005 | Niet bestede gelden wijken 2016 | I | 0 | 63 |
Totaal toevoegingen | 0 | 63 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 19-12-2005 | Meer bestede gelden wijken 2016 | I | 0 | 184 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 184 | |||
Saldo per 31-12 | 412 | 291 |
BR R.07
BR Toezicht peuterspeelzalen en gastouderopvang (R.07)
Deze reserve is nodig om komende jaren de kwaliteit van toezicht en handhaving in de kinderopvang te kunnen continueren en waar nodig ook op een andere wijze te gaan organiseren.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 227 | 227 | |||
Toevoegingen: | |||||
R6 | 07-11-2016 | Actualisatie | S | 0 | 78 |
Totaal toevoegingen | 0 | 78 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R6 | 07-11-2016 | Actualisatie | S | 60 | 60 |
Totaal onttrekkingen | 60 | 60 | |||
Saldo per 31-12 | 167 | 245 |
BR GRP Dekking kapitaallasten (R.07)
Deze bestemmingsreserve dient ter financiering van de toekomstige kapitaallasten van de rioleringsprogramma’s. De GRP projecten worden geactiveerd en afgeschreven. Om de hieruit volgende kapitaallasten, gedurende 40 jaar te dekken valt er jaarlijks een gedeelte van de reserve vrij.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 27.465 | 27.465 | |||
Toevoegingen: | |||||
R7 | 09-11-2011 | Dotatie | S | 112 | 112 |
R7 | 29-06-2015 | Kasschuif | I | 42 | 42 |
R7 | 02-11-2015 | GRP-Rioolheffing-MIP | I | 18 | 18 |
R7 | 02-11-2015 | Correctie vertaling College 2-daagse | I | 0 | 0 |
R7 | 28-09-2015 | Herijking GRP nov. 2014 | S | -77 | -77 |
Totaal toevoegingen | 95 | 95 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 02-11-2015 | Vrijval Bestemmingsreserve | I | 26.254 | 26.254 |
R7 | 11-11-2013 | Kapitaallasten GRP III | S | 837 | 837 |
R7 | 03-11-2014 | Kapitaallasten GRP III | S | 22 | 22 |
R7 | 02-11-2015 | Correctie vrijval Bestemmingsreserve | I | -6.225 | -6.225 |
R7 | 29-06-2015 | Kasschuif | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | GRP-Rioolheffing-MIP | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | Vervallen onttrekking | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | Vervallen onttrekking | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | Terugdraaien vervallen onttrekking | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 20.888 | 20.888 | |||
Saldo per 31-12 | 6.672 | 6.672 |
BR Huishoudelijk afval (R.07)
Deze reserve is ingesteld om niet begrote prijsontwikkelingen op te kunnen vangen en de kosten van specifieke projecten op het gebied van afvalstoffen af te dekken. Op dit moment loopt het project "omgekeerde afvalinzameling". De eerste jaren veroorzaakt dit project een exploitatietekort van € 700.000. Dit tekort wordt conform raadsbesluit (Rb 30-05-2012) gedekt uit de BR Huishoudelijk afval.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 1.366 | 1.366 | |||
Toevoegingen: | |||||
R7 | 30-05-2012 | Exploitatieoverschot omgekeerde afvalinzameling | I | 0 | 190 |
Totaal toevoegingen | 0 | 190 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 30-05-2012 | Exploitatietekort omgekeerde afvalinzameling | I | 250 | 0 |
R7 | 07-11-2016 | Omgekeerd afval inzamelen | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 250 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 1.116 | 1.556 |
BR Omgevingslawaai (R.07)
De middelen worden ingezet voor maatregelen om het omgevingslawaai terug te dringen. De gemeente Arnhem heeft deze middelen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu ontvangen om het Actieplan Omgevingslawaai te maken en uit te voeren. Dit is een wettelijke verplichting. Een deel van deze middelen wordt uitgegeven aan stil asfalt. Bij de vaststelling van het definitieve Actieplan Omgevingslawaai heeft het college besloten deze middelen in te zetten voor de maatregelen in het actieplan.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 135 | 135 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 07-11-2016 | Bestrijding Spoorlawaai | I | 53 | 34 |
R7 | 16-12-2013 | Projecten Huissense- en Utrechtsestraat | I | 82 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 135 | 34 | |||
Saldo per 31-12 | 0 | 101 |
BR Duurzaamheidsleningen (R.07)
De duurzaamheidslening is bedoeld voor maatregelen op gebied van energiebesparing en duurzame opwekking bij particuliere woningen. Uit de bestemmingsreserve worden de jaarlijkse beheerskosten en rentelasten van de duurzaamheidsleningen gedekt.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
R7 | 19-12-2016 | Vanuit BR Duurz.- en starterslen. naar BR Duurzaamheidslen. | I | 450 | 450 |
Totaal toevoegingen | 450 | 450 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 450 | 450 |
BR Energy Made in Arnhem (R.07)
De bestemmingsreserve dient ter dekking van grotere (toekomstige) uitgaven in het kader van de veranderopgave "Energy Made in Arnhem" (vanaf 2017 "Arnhem ElektriCity"), waaronder de inrichting van een waterstoftankstation. Hiermee worden tevens fluctuaties in het uitgavenpatroon van de veranderopgave "Energy in Arnhem" (vanaf 2017 "Arnhem ElektriCity") opgevangen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 10 | 10 | |||
Toevoegingen: | |||||
R3 | 19-12-2016 | Overschot op budget EMIA (EMT) | I | 0 | 33 |
R7 | 19-12-2016 | Overschot op budget EMIA (Opwekken en besparen) | I | 0 | 193 |
R7 | 19-12-2016 | Niet-bestede deel BR Taakmut. Gemeentefonds - Overl. | I | 152 | 152 |
R7 | 14-11-2016 | Inkoop Elektriciteit en gas | I | 30 | 30 |
R7 | 07-11-2016 | Inkoop Elektriciteit en gas | I | 0 | 0 |
R7 | 07-11-2016 | Inkoop Elektriciteit en gas | I | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 182 | 408 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 19-12-2016 | Overschrijding op budget EMIA (Algemeen) | I | 0 | 23 |
R7 | 07-11-2016 | Inkoop Elektriciteit en gas | I | 0 | 0 |
R7 | 07-11-2016 | Inkoop Elektriciteit en gas | I | 0 | 0 |
R7 | 19-12-2016 | Niet-bestede deel BR Taakmut. Gemeentefonds - Overl. | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 23 | |||
Saldo per 31-12 | 192 | 395 |
BR R.08
BR Bouw en sloopleges (R.08)
Egalisatie van exploitatiesaldi Wabo-leges. De opbrengsten zijn afhankelijk van het investeringsklimaat en kunnen sterk fluctueren. Deze bestemmingsreserve is nihil, maar besloten is om niet op te heffen om toekomstige schommelingen op te vangen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 0 | 0 |
BR Herstructureringsgebieden (R.08)
Deze reserve dient ter financiering van de bijdrage aan de verhoging van de volkshuisvestelijke kwaliteit in het herstructureringsgebied Malburgen. Deze reserve is gevoed uit de meeropbrengst van het in 1999 afgesloten volkshuisvestingsconvenant.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 1.010 | 1.010 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R8 | 14-12-2015 | Vrijval en invulling taakstelling R8 | I | 0 | 500 |
R8 | 03-11-2014 | Project Malburgen | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 500 | |||
Saldo per 31-12 | 1.010 | 510 |
BR Zuidelijke binnenstad (R.08)
Deze reserve dient ter dekking van de boekwaarde van projecten in de zuidelijke binnenstad vanaf 2017 tot en met het einde van het project.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 2.700 | 2.700 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R8 | 02-11-2016 | Dekking boekwaarde project | I | 0 | 0 |
R8 | 02-11-2016 | Terugdraaien primitief 2010 projecten | S | 0 | 0 |
R8 | 02-11-2016 | Dekking boekwaarde project | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 2.700 | 2.700 |
BR Risico beheer Arnhem Centraal (R.08)
Deze bestemmingsreserve dient voor de beheerkosten van de transferhal, de kosten van het 2e deel van het ondergrondsafvaltransportsysteem, dekking risico's met financiële tegenvallers en andere onverwachte ontwikkelingen binnen het project Arnhem Centraal.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 7.553 | 7.553 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R8 | 25-06-2012 | Dekking verliesvoorziening AC | I | 0 | 1.535 |
R2 | 07-11-2016 | Beheer en onderhoud AC | I | 199 | 199 |
R2 | 07-11-2016 | Vertraging verkeersregelinstallaties | I | 55 | 0 |
R2 | 07-11-2016 | t.b.v. BR Groot onderhoud Onderh. en verv. Openbare Ruimte | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | Beheer en onderhoud AC | I | 358 | 299 |
R7 | 07-11-2016 | Beheer en onderhoud AC | I | -188 | -188 |
R8 | 25-06-2012 | Vrijval reserve: lagere kosten AC (naj.rapp. Raadsbr. 21-11-2016) | I | 0 | 1.350 |
R8 | 25-06-2012 | Afwikkeling kosten Oversteek AC | I | 0 | 139 |
R8 | 11-07-2016 | FJP 2015 | I | 5.800 | 0 |
R8 | 07-11-2016 | Ondergrondsafvaltransportsysteem | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 6.224 | 3.334 | |||
Saldo per 31-12 | 1.329 | 4.219 |
BR Startersleningen (R.08)
De starterslening is bedoeld voor starters op de woningmarkt. Uit de bestemmingsreserve worden de jaarlijkse beheerskosten en rentelasten van de startersleningen gedekt.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 2.392 | 2.392 | |||
Toevoegingen: | |||||
R7 | 30-05-2016 | Vergroten budget duurzaamheidsleningen t.l.v.BR Stimulering woningbouw | I | 255 | 255 |
R8 | 19-12-2016 | Startersleningen: bijdragen derden | I | 18 | 18 |
R8 | 29-09-2014 | Actualisatie en verruiming startersleningen | I | 0 | 0 |
R8 | 02-11-2015 | Knelpunt Volkshuisvesting | S | 0 | 0 |
R8 | 19-12-2016 | Correctie adm. verwerking BR Starterslen. ipv BR Volksh. | S | 0 | 0 |
R8 | 07-11-2016 | Actualisatie ikv samenstelling Ontwerp MJPB 2017-2020 | I | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 273 | 273 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 19-12-2016 | Naar BR Duurzaamheidsleningen | I | 450 | 450 |
R8 | 26-06-2012 | Rente en beheersvergoeding Startersleningen | S | 223 | 211 |
R8 | 02-11-2015 | Bijstelling Herallocatie startersleningen | S | 50 | 50 |
R8 | 07-11-2016 | Actualisatie ikv samenstelling Ontwerp MJPB 2017-2020 | S | 0 | 0 |
R8 | 07-11-2016 | Actualisatie ikv samenstelling Ontwerp MJPB 2017-2020 | S | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 723 | 711 | |||
Saldo per 31-12 | 1.942 | 1.954 |
BR Stimulering woningbouw (R.08)
De kredietcrisis heeft geleid tot een forse economische recessie, met grote gevolgen voor de vastgoedmarkt. Om de bouw-productie door te laten gaan op het gewenste niveau stimuleringsmaatregelen voorzien. Voor de dekking daarvan is deze reserve gevormd. De bedragen zijn vooral bedoeld voor projecten met prioriteit voor de gemeente alsmede die van groot belang zijn voor de stedelijke ontwikkeling en grootschalige herstructurering.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 898 | 898 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R7 | 30-05-2016 | Vergroten budget duurz.len. tlv BR Stimulering woningbouw | I | 260 | 260 |
R8 | 19-10-2009 | Stim.maatregelen: Kavelwinkel/Vastgoedplein en koperssubs. | I | 25 | 42 |
Totaal onttrekkingen | 285 | 302 | |||
Saldo per 31-12 | 613 | 596 |
BR Strategische posities (R.08)
Deze reserve dient ter financiering van de verwachte kosten voor het beheren en onderhouden van een eigendomssituatie in een gebied (vooruitlopend op beslissingen om te gaan ontwikkelen).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
R.08 | 19-12-2005 | Voordeel tov budget strategische posities | I | 0 | 739 |
Totaal toevoegingen | 0 | 739 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 0 | 739 |
BR Volkshuisvesting (R.08)
Deze reserve is het uitvoeringsinstrument van de Nota Wonen. Overeenkomstig besluit van de raad d.d. 30 juni 2014, wordt deze reserve deels ingezet om een redelijke compensatie te bieden voor de gedupeerden van de fraude bij de Woning Onderhoud Stichting (WOS). De reserve wordt jaarlijks gevoed met het renteresultaat dat wordt behaald op de uit te zetten Startersleningen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 259 | 259 | |||
Toevoegingen: | |||||
R8 | 26-06-2012 | Rente startersleningen | S | 60 | 60 |
R8 | 19-12-2016 | Correctie adm.verwerking BR Starterslen. ipv BR Volksh. | S | 0 | 0 |
R8 | 07-11-2016 | Uitvoering Arnhemse woonprincipes 2015 | I | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 60 | 60 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R8 | 25-06-2012 | Realiseren doelen woonvisie | S | 75 | 48 |
R8 | 14-12-2015 | Afwikkeling WOS-fraude | I | 40 | 1 |
Totaal onttrekkingen | 115 | 49 | |||
Saldo per 31-12 | 204 | 270 |
BR Vastgoed (R.08)
Deze bestemmingsreserve dient ter dekking van onvoorziene uitgaven bij onderhoud vastgoed. Bijvoorbeeld bij calamiteiten. Voeding van de bestemmingsreserve kan de komende jaren door toevoeging uit verkoopopbrengsten en eventuele positieve resultaten op het onderhoudsbudget als gevolg van gunstige aanbestedingen. De reserve is ingesteld bij Raadsbesluit van 19 december 2011 en mag een maximum van € 900.000 gaan bedragen.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 496 | 496 | |||
Toevoegingen: | |||||
R2 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 278 |
R4 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 530 |
R4 | 14-11-2016 | Verkoop Boulevard Heuvelink 48 | I | 859 | 859 |
R5 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 17 |
R7 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 109 |
R9 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 134 |
Totaal toevoegingen | 859 | 1.927 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 50 |
R2 | 29-02-2016 | Brinkman Visser gemaal | I | 140 | 140 |
R4 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 15 |
R5 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 487 |
R6 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 10 |
R7 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 638 |
R9 | 19-12-2011 | Resultaat beheer gemeentelijk vastgoed | I | 0 | 33 |
R9 | 19-12-2011 | Vrijval deel boven het plafond van € 900.000 | I | 0 | 150 |
Totaal onttrekkingen | 140 | 1.523 | |||
Saldo per 31-12 | 1.215 | 900 |
BR Grondexploitatie (R.08)
De reserve grondexploitatie is de beschikbare weerstandscapaciteit van het grondbedrijf. Deze bestemmingsreserve is conform raadsbesluit 30 juni 2014 niet opgeheven, maar zal blijven bestaan om toekomstige schommelingen in de grondexploitatie op te vangen (voor zover er weer sprake is van een positief saldo).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
R8 | 02-11-2015 | Effecten FJP 2014 | I | 1.034 | 0 |
R8 | 19-12-2005 | Resultaat grondexploitatie 2016 | I | 0 | 0 |
R8 | 11-07-2016 | FJP 2015 | I | -694 | 0 |
Totaal toevoegingen | 340 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 340 | 0 |
BR Voorstudies (R.08)
Deze reserve dient ter financiering van schommelingen bij uitgaven tijdens de initiatieffase van de projecten. De niet bestede budgetten van voorstudies worden ten gunste van deze reserve gebracht. Indien er in één jaar hogere kosten voor voorstudies worden gemaakt dan het jaarbudget, komt dit ten laste van deze reserve.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
R.08 | 19-12-2005 | Voordeel tov budget voorstudies | I | 0 | 33 |
Totaal toevoegingen | 0 | 33 | |||
Onttrekkingen: | |||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | |||
Saldo per 31-12 | 0 | 33 |
BR R.09
BR Frictiekosten (R.09)
Deze bestemmingsreserve dient ter egalisatie van de frictiekosten als gevolg van de reorganisatie in 2012. Voor een nadere toelichting op de frictiekosten en de ontwikkelingen wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering in het jaarverslag.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 750 | 750 | |||
Toevoegingen: | |||||
R8 | 14-11-2016 | Frictiekosten ODRA | I | 102 | 102 |
R9 | 28-10-2013 | Afbouw begeleiding en ontwikkeling SPGA | S | 406 | 0 |
Totaal toevoegingen | 508 | 102 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R8 | 07-11-2016 | ODRA | S | 0 | 0 |
R9 | 28-10-2013 | Inzet saldo BR Frictie i.v.m. beëindiging mobiliteitscontr. | I | 0 | 750 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 750 | |||
Saldo per 31-12 | 1.258 | 102 |
BR Taakmutaties gemeentefonds - Overloop (R.09)
Conform de spelregels gemeentefonds wordt bij elke toevoeging van nieuwe middelen (taakmutaties, decentralisatie- en integratie-uitkeringen) aan de raad voorgelegd of deze middelen ingezet mogen worden voor een onderliggend beleidsdoel of dat de middelen deel uitmaken van de algemene middelen in het gemeentefonds. In deze bestemmingsreserve worden nieuwe toegevoegde middelen aan het Gemeentefonds gereserveerd die gedurende het jaar niet aan de raad voorgelegd kunnen worden. Vooral van de nieuwe toevoegingen die bekend gemaakt zijn in de septembercirculaire en in de november/decembercirculaire is het niet altijd mogelijk om voor het einde van het jaar een raadsvoorstel met begrotingswijziging aan de raad voor te leggen. In het daarop volgende jaar doen de betreffende beleidsvelden een beroep op deze middelen via een raadsvoorstel en een begrotingswijziging, waarbij voorgesteld wordt de middelen aan de bestemmingsreserve Taakmutaties gemeentefonds te onttrekken. Middelen die na een jaar nog niet via een raadsvoorstel geclaimd zijn voor uitvoering van een bepaald beleid, vallen vrij ten gunste van de Algemene reserve (raadsbesluit 8 februari 2010).
In 2010 is het doel van deze bestemmingsreserve uitgebreid ten behoeve van niet bestede budgetten die gereserveerd moeten blijven om bestaand beleid uit te voeren in volgende jaren (raadsbesluit 13 december 2010).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 7.896 | 7.896 | |||
Toevoegingen: | |||||
R9 | 03-11-2014 | Individuele Studietoeslag | I | 290 | 290 |
R9 | 03-11-2014 | DU Gezond in de Stad | I | 106 | 106 |
R9 | 02-11-2016 | DU Gezond in de stad | I | 84 | 84 |
R9 | 02-11-2016 | DU WE CAN Young | I | 15 | 0 |
V1 | 14-12-2015 | Nbm Innovatiekosten Wijksturing | I | 150 | 150 |
V1 | 19-12-2016 | Nbm Van Wijken Weten | I | 410 | 647 |
R1 | 19-12-2016 | Nbm Versterkingsgelden radicalis. | I | 57 | 57 |
R3 | 19-12-2016 | Nbm Subsidie Stichting Airbornemuseum Slag om Arnhem | I | 155 | 64 |
R4 | 19-12-2016 | Nbm Passende kinderopvang | I | 400 | 400 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Huishoudelijke hulp toelage | I | 1.400 | 1.400 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Asielzoekers en vluchtelingen | I | 692 | 692 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie Werkbedrijf | I | 510 | 600 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie begeleiding SW-er | I | 520 | 520 |
R4/R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie 2GetThere | I | 62 | 62 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie 2GetThere | I | 80 | 80 |
R4/R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie 2GetThere | I | 67 | 67 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Opbrengst verkoop Vastgoed | I | 1.789 | 2.362 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 445 | 445 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Faciliteitenbesluit Opvang | I | 108 | 108 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Inf. Ontw. Open data innovaties | I | 60 | 60 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Inf. Ontw. Open data innovaties | I | 17 | 17 |
R9 | 14-12-2015 | Nbm Kwartiermakers IGUO | I | 55 | 55 |
R9 | 30-05-2016 | Reserv. vakantiegeld i.v.m. invoering Ind.keuzebudget | I | 1.305 | 1.305 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: verhoogde asielstroom | I | 0 | 1.719 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: Green Deal | I | 0 | 338 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: faciliteitenbesluit opvangcentra asielzoekers | I | 0 | 195 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: armoedebestrijding ouderen | I | 0 | 53 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: Innovatieve aanpak energiebesparing | I | 0 | 50 |
R9 | 08-02-2010 | Decembercirculaire: EED | I | 0 | 46 |
Totaal toevoegingen | 8.777 | 11.972 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R2 | 24-11-2014 | Trolleyinfrastructuur voor Nachtnet | I | 25 | 25 |
R6 | 28-09-2015 | Rijksmiddelen Werkbedrijf | I | 240 | 240 |
R6 | 09-03-2015 | Middelen Inburgering | I | 51 | 51 |
R6 | 29-09-2014 | Voorbereidingskosten ESF-subsidie | I | 20 | 7 |
R6 | 02-11-2016 | Wijz. van Verander naar Regulier | I | 0 | 0 |
R7 | 02-11-2015 | LHTB midelen emancipatiebeleid: Uitvoeringsplan Seksuele diversiteit 2015-2017 | I | 0 | 0 |
R9 | 03-11-2014 | Individuele studietoeslag | I | 290 | 290 |
R0 | 14-12-2015 | Nbm Regiotafels HLZ | I | 40 | 40 |
R1 | 14-12-2015 | Nbm Korenmarkt verbetering HCG | I | 50 | 50 |
R2 | 14-12-2015 | Nbm Koningsoord/Johannahoeveweg | I | 25 | 25 |
R5 | 14-12-2015 | Nbm Gelders Archief | I | 61 | 61 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Huishoudelijke Hulp Toelage | I | 1.200 | 1.200 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm ID-regeling 2016 | I | 1.000 | 1.000 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Participatiebudget | I | 809 | 809 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Innovatieprojecten Mobiliteit | I | 300 | 300 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Begeleidingskosten Statushouders | I | 300 | 300 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Jeugdwerkeloosheid | I | 70 | 70 |
R6 | 14-12-2015 | Nbm Loonwaardemeting Werkbedrijf | I | 60 | 60 |
R7 | 14-12-2015 | Nbm Waterstofeconomie | I | 235 | 235 |
R7 | 14-12-2015 | Nbm Climate Active Neighbourhoods | I | 54 | 54 |
R8 | 14-12-2015 | Nbm Woonschepen | I | 294 | 294 |
R6 | 14-12-2015 | Tijdelijke voorziening Bed/Bad/Brood | I | 131 | 131 |
R6 | 14-12-2015 | DU Faciliteitenbesluit Opvangcentra | I | 71 | 71 |
R6 | 14-12-2015 | DU Jeugdwerkeloosheid | I | 61 | 61 |
R6 | 14-11-2016 | Sectorplan Sociale werkvoorziening arbeidsregio Midden-Gelderland | I | 899 | 899 |
R7 | 14-11-2016 | Ontwikkeling Waterstofeconomie | I | 265 | 265 |
R9 | 30-05-2016 | Reservering vakantiegeld i.v.m. invoering Individueel Keuzebudget | I | 3.060 | 3.060 |
R9 | 19-12-2016 | Faciliteitenbesluit asielzoekers | I | 33 | 33 |
R1 | 19-12-2016 | Nbm Versterkingsgelden radicalis. | I | 0 | 0 |
R4 | 19-12-2016 | Nbm Passende kinderopvang | I | 0 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Gezond in de Stad | I | 115 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Huishoudelijke hulp toelage | I | 0 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Asielzoekers en vluchtelingen | I | 0 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie Werkbedrijf | I | 0 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie 2GetThere | I | 0 | 0 |
R6 | 19-12-2016 | Nbm Participatie begeleiding SW-er | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Van Wijken Weten | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Inf. Ontw. Open data innovaties | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Informatieveiligheid | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Opbrengst verkoop Vastgoed | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Uitvoeringsplan Statushouders | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Faciliteitenbesluit Opvang | I | 0 | 0 |
R9 | 19-12-2016 | Nbm Subsidie Stichting Airbornemuseum | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 9.759 | 9.631 | |||
Saldo per 31-12 | 6.914 | 10.237 |
BR ICT (R.09)
Deze BR dient om de ICT omgeving up-to-date en stabiel te houden. Er worden twee centrale ambities onderkend:
1. Betrouwbare IT (basis op orde)
Snel, Safe & Simpel IT voorziening. Door werken onder Architectuur wordt gewerkt aan een belangrijke voorwaarde voor vereenvoudiging en vergroting van de flexibiliteit van de IT, een volwassen IT-organisatie en veilige informatievoorziening door voortvarende maatregelen te nemen. Om deze ambitie te realiseren is gebleken dat een investeringsimpuls nodig is op de deels verouderde hardware. Een deel van de reserve zal dan gebruikt worden om toekomstige kapitaallasten van deze investering te dekken met afloop in 2019.
2. Klant centraal (inwoner, ondernemer en medewerker)
Versterking samenwerking, ruimte op innovatie en oriëntatie op klant. Er is een strategie ontwikkeld langs deze ambitie met een focus op een beperkt aantal projecten. Deze worden verdeeld in 4 prioriteitsgroepen. Voor ieder project wordt een business gemaakt. De belangrijkste projecten zijn:
• Zaakgericht werken,
• Ondersteuning van samenwerking,
• Informatieveiligheid,
• Informatievoorziening van regionale samenwerking (regionale belastingsamenwerking, ICT-diensten, digitale dienstverlening aan inwoners/ ondernemers).
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 354 | 354 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R9 | 03-11-2014 | Kapitaallasten ICT server | S | 61 | 61 |
Totaal onttrekkingen | 61 | 61 | |||
Saldo per 31-12 | 293 | 293 |
BR Kapitaallasten (R.09)
Deze bestemmingsreserve dient ter dekking van diverse kapitaallasten. Het bedrag van de dotatie is gelijk aan het bedrag van de investering. Het bedrag van de onttrekkingen is gelijk aan het bedrag van de afschrijvingen. Om ook de rentelasten te kunnen dekken wordt de reserve aangemerkt als een rentedragende reserve.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 2.597 | 2.597 | |||
Toevoegingen: | |||||
Totaal toevoegingen | 0 | 0 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R5 | 29-06-2015 | Dekking aanleg kunstgrasvelden | S | 70 | 70 |
R6 | 29-06-2015 | Dekking Terrein van Diemenhof | S | 16 | 16 |
R5 | 29-06-2015 | Dekking maatregelen duurzame energie | S | 28 | 28 |
R5 | 30-05-2016 | Dekking extra investeringen Sport (Saksen Weimar) | S | 85 | 85 |
Totaal onttrekkingen | 199 | 199 | |||
Saldo per 31-12 | 2.398 | 2.398 |
BR Frictiekosten Verzelfstandigingen (R.09)
De verzelfstandigingen van MSSA, het Natuurcentrum, het Sportbedrijf, het Parkeerbedrijf, het budgetadviescentrum, de intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie en de sociale wijkteams leiden er toe dat er binnen de organisatie een afbouw van overhead moet plaatsvinden. Het is onvermijdelijk dat er hierbij frictiekosten zullen ontstaan. Voorgesteld wordt om specifiek voor deze kosten in 2016 een bestemmingsreserve in te stellen, waaruit de toekomstige kosten vervolgens gedekt kunnen worden.
Prog. | Datum besluit | Omschrijving | Inc./ | Begroting | Rekening |
P / R | struct. | 2016 | 2016 | ||
bedragen x € 1.000 | |||||
Saldo per 01-01 | 0 | 0 | |||
Toevoegingen: | |||||
R9 | 30-05-2016 | Instellen BR Frictiekosten Verzelfstandigingen (t.l.v. de AR) | I | 10.731 | 10.731 |
Totaal toevoegingen | 10.731 | 10.731 | |||
Onttrekkingen: | |||||
R5 | 30-05-2016 | St. Kunstbedrijf | I | 1.200 | 1.200 |
R9 | 30-05-2016 | Afbouw overhead | I | 525 | 116 |
R9 | 30-05-2016 | MSSA | I | 330 | 0 |
R9 | 07-11-2016 | Reductie contributiemarge | I | 0 | 0 |
R9 | 07-11-2016 | Afbouw overhead | I | 0 | 0 |
R9 | 07-11-2016 | Verzelfstandiging MSSA | I | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 2.055 | 1.316 | |||
Saldo per 31-12 | 8.676 | 9.415 |