Marketing

Ron König

Marketing

  • gericht bewoners, bezoekers, bedrijven, studenten en andere overheden behouden en aantrekken;
  • meer investeringen (van anderen) in een aantrekkelijke stad en werkgelegenheid;
  • meer studenten in de stad die hier ook blijven na hun studie, mede vanwege de unieke verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven;
  • door aanwezigheid in meer relevante netwerken ook meer invloed.

In 2016 ligt hiervoor een uitvoeringsprogramma waarin de inhoudelijke samenhang wordt gelegd met de reguliere programma's op het gebied van economie, cultuur, onderwijs, en bijvoorbeeld openbare ruimte.
Maar zeer zeker ligt er ook een relatie met de veranderopgaven Vitale centrumstad en het Rijngoud, Werk en Energy Made in Arnhem.  

Citymarketing
Doelgerichte citymarketing, afgestemd op:

  • het behouden van bewoners en aantrekken/verbeteren woonklimaat met focus op hoogopgeleiden, modale en bovenmodale inkomens en creatievelingen uit heel Nederland;
  • het vasthouden en aantrekken van bezoekers uit de regio en toeristen, bezoek en bestedingen in de binnenstad vergroten met focus op mode en shopping door geïnteresseerden uit heel Nederland;
  • het behouden van bedrijven en aantrekken/economie en werkgelegenheid versterken met focus op Energie Milieutechnologie, Mode en creatieve sector en start up en scale up;
  • studenten/innovatiekracht en aanwas high potentials vergroten met focus op HBO studenten die in Arnhem studeren en wonen of in Arnhem wonen en elders studeren.

Marketing Studiestad

  • vanuit de werkgroep marketing Studiestad is concreet een start gemaakt om een gezamenlijke studieportal op te zetten (voor en deels door studenten) die bijdraagt aan het imago van Arnhem Studiestad. Deze wordt voor de zomer van 2017 gelanceerd. Ook zijn Fashion & Design Festival Arnhem en Innovatie editie 2016 als beeldbepalend event vanuit citymarketing gefaciliteerd en ondersteund;
  • start uitvoering gezamenlijk Actieprogramma Arnhem Studiestad. In 2016 is de samenwerking rond Arnhem Studiestad geïntensiveerd tussen hogescholen en Arnhem. Inmiddels zijn ruim 50 partijen (ondernemers, studenten, huisvesters etc) aangesloten op de uitvoering van het programma.

Spraakmakende evenementen

  • In 2016 vond een aantal grote evenementen plaats waarmee Arnhem zich landelijk en zelfs wereldwijd profileerde zoals Giro d'Italia, internationale Sonsbeekstentoonstelling, Innovate, Fashion & designfestival.

Het "nieuwe herdenken"
De publieke belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) en de Slag om Arnhem groeit nog altijd. De Airborne gemeenten ontvangen jaarlijks een grote stroom belangstellenden, nabestaanden en toeristen uit binnen- en buitenland. De vier Airborne gemeenten (Arnhem, Ede, Overbetuwe en Renkum), de provincie Gelderland, vfonds (het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) en organisaties in het veld hebben geconstateerd dat er nog veel te winnen is als het aanbod verder op elkaar wordt afgestemd en de samenwerking met betrekking tot promotie en marketing wordt geïntensiveerd.

Na het ondertekenen van een intentieverklaring in september 2016 wordt er hard samengewerkt aan:

  • afstemmen van initiatieven en programma’s, zowel inhoud als marketing;
  • afstemmen en faciliteren van gemeenschappelijke activiteiten, ook educatie;
  • afstemmen en versterken van overkoepelende communicatie en marketing;
  • vanzelfsprekende deelname in de Liberation Route Europe (LRE);
  • samenwerken in benodigde fondsenwerving.

De vier Airborne gemeenten zijn vanaf oktober 2016 gezamenlijk lid van de LRE. De LRE  is een internationale herdenkingsroute die belangrijke mijlpalen uit de Tweede Wereld Oorlog met elkaar verbindt, de Airborneregio is hier onderdeel van. De LRE is gespecialiseerd in het thema herinneringstoerisme. Met partners uit acht landen zorgt zij voor dit thema voor diepgaande promotie op de Europese en Noord-Amerikaanse markt.

  • doelgerichte citymarketing, afgestemd op toeristische marketing;
  • meer studenten en intensievere verbindingen met en grotere zichtbaarheid van de kennisinstellingen;
  • terugkerende beeldbepalende evenementen;
  • ontwikkeling van het 'nieuwe herdenken';
  • versterken van onze (inter)nationale positionering en lobbykracht.

De doelen voor de programma's met veranderopgaven zijn over het algemeen geen harde, meetbare doelen. De resultaten die in 2016 zijn bereikt dragen allemaal bij aan de doelen zoals in de veranderopgave zijn geformuleerd.

Specifiek kan hierbij de intensivering van de samenwerking tussen partijen rond Arnhem Studiestad worden genoemd, waarbij een groot aantal partijen is aangehaakt. Dit leidt tot een betere zichtbaarheid van de kennisinstellingen.