Verbonden partij: | Dataland | |
Vestigingsplaats | Gouda |
Rechtsvorm | Stichting |
Opgericht | 2001 |
Type samenwerking | samenwerkingsverband van gemeenten | |
Deelnemers in de samenwerking | (Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe; bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden. |
Vertegenwoordiging Arnhem | bestuurlijk: wethouder financiën in de vergadering van certificaathouders ambtelijk: Dirk Grosman |
Doelstelling | Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
|
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering |
Herbeoordeling en toezichtarrangement | Uitkomsten herbeoordeling 2011: Gemeente Arnhem neemt als certificaathouder deel in Dataland. Dataland is een instelling die vastgoedgegevens verzamelt van deelnemende gemeenten en dit tegen vergoeding beschikbaar stelt aan belanghebbenden. De herbeoordeling 2011 levert de volgende bevindingen op: - voortzetting van de deelname levert geen voordelen op en opzegging geen nadelen; - de komst van een Basisregistratie Adressen en Gebouwen kan deelname in Dataland overbodig maken en daarnaast bestaat het Kadaster als informatiebron; - de Gemeente Arnhem levert eenmaal per jaar gegevens voor Dataland aan; - deelname aan Dataland als niet-certificaathouder is ook mogelijk en daarmee is Dataland niet langer een verbonden partij voor de gemeente Arnhem. Een bestuurlijke beslissing hierover moet nog worden genomen. |
| Welk vervolg is er afgelopen jaar gegeven aan de uitkomsten?
Er zijn een aantal belangrijke redenen te noemen om de deelneming in de organisatie DataLand te behouden:
1. Gezamenlijkheid/draagvlak: gemeenten hebben zich sterk in samenwerking getoond door de opzet en het succes van DataLand als gemeentelijk loket voor bovenlokale publiek en private afnemers. Zelfs nu, in een landschap dat anders dan bij de oprichting gekenmerkt wordt door allerlei landelijke bronnen met gemeentelijke informatie (zoals de landelijke voorzieningen) wordt door afnemers zoals bijvoorbeeld veiligheidsregio’s, provincies en ministeries nog altijd de toegevoegde waarde van het loket bij DataLand onderkent. DataLand vervult daarnaast een belangrijke ondersteunende rol bij de implementatie van de basisregistraties. DataLand kan deze rol enkel vervullen met voldoende draagvlak. Dat draagvlak wordt deels bereikt door de 400 deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is altijd geweest dat de certificaten van de stichting daarnaast in handen van een deel van deze gemeenten zijn. Het moge duidelijk zijn, dat we op dit punt bij voorkeur niet in willen leveren.
2. Dividend: dit jaar zal een positief resultaat behaald worden. Dit betekent dat dit jaar dividend uitgekeerd gaat worden. Buiten de reguliere uitkering die Gemeente Arnhem tot op heden ontvangen heeft als vergoeding voor het leveren van de gegevens komt daar dit jaar dus een winstuitkering bij. De verwachting is dat deze lijn zich doorzet de komende jaren. |
| 3. Geen financieel risico: de deelneming in DataLand brengt geen risico’s met zich mee. Het bedrijfsvoeringsrisico ligt bij de organisatie en niet bij de certificaathoudende gemeenten. Vanuit financieel perspectief loop je als certificaathouder geen financieel risico. Je ontvangt enkel de economische gunsten. Je bent niet aansprakelijk voor een eventueel verlies.
4. Gegevensknooppunt voor gemeenten: de VNG heeft DataLand de rol van data- en kennisknooppunt voor de Nederlandse gemeenten toebedeeld. Vanuit deze rol worden verschillende diensten aangeboden en ontwikkeld om gemeenten structureel te ontzorgen (bijv. analyse van het maatschappelijk vastgoed van gemeenten, kwaliteitsrapportages t.a.v. bijv. BAG en WOZ, kennisbijeenkomsten en opleidingen, secretarisrol bij het gemeentelijk geoberaad en beheerder van de bijbehorende kennisbank voor gemeenten). Op dit moment wordt hard gewerkt aan een oplossing om gemeenten te ondersteunen bij de ontsluiting van de basisregistraties (zoals bijv. NHR en BRK) door de opzet van een gemeentelijk gegevensknooppunt. Deze ontwikkeling (toegelicht in bijgaande notitie) past volledig bij de oorspronkelijke oprichtingsvisie en biedt gemeenten een belangrijk ondersteuning bij de realisatie van de inup verplichtingen. Meer en meer zullen data integratie en distributie een uitdaging van gemeenten worden. DataLand is als geen ander in staat om vanuit de bovenlokale positie die ze invult gemeenten hierbij te ondersteunen. Ze zal dit vanzelfsprekend voor alle gemeenten doen, maar het moge duidelijk zijn dat de certificaathoudende gemeenten hierin een doorslaggevende stem en buitengewone positie innemen.
Stand van zaken toezichtsarrangement: n.v.t. |
| Financiële gegevens 2016 | |
Bedragen x € 1.000,- | 1-1-2016 | 31-12-2016 |
Eigen Vermogen | 949 | 847 |
Vreemd Vermogen | 485 | n.n.b. |
| Begroot | Realisatie |
Exploitatieresultaat | 176 | -102 |
Bijdrage Arnhem | 0 | 0 |
| Risicokompas | |
Laag c.q. beperkt |
Toelichting ontwikkelingen 2016 |
Dataland: . speelt in op de behoefte van de leden . organiseert jaarlijks een congres over een actueel onderwerp (in 2016 over de omgevingswet) . ondersteunt de gemeenten tijdens de overleggen van het gemeentelijk geoberaad . verzorgt opleidingen voor de basisregistraties . verzorgt een loket voor afnemers voor WOZ-waarden en gemeentelijke en kadastrale vastgoedgegevens van vrijwel geheel Nederland . levert periodiek en op verzoek kwaliteitsrapportages aan en . voert op verzoek een proefinspectie van de BAG uit. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing. |