Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Uitgangspunten van beleid
- de benodigde weerstandscapaciteit wordt bepaald door de omvang en impact van de risico’s. Onder beschikbare weerstandscapaciteit wordt verstaan de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om risico’s te kunnen dekken. De hoogte van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt bepaald door de reserves van de gemeente, o.a. de algemene reserve, de bestemmingsreserves grondexploitatie en strategische projecten. In de nota ‘weerstandsvermogen en risicomanagement 2006’ is vastgelegd dat ten aanzien van de risico’s een zekerheidspercentage wordt gehanteerd van 75-90%;
- het beleid van de gemeente Arnhem is gericht op een proactieve risicosturing, waarbij voortdurend de relatie met de beschikbare weerstandscapaciteit in ogenschouw wordt genomen. Het doel is daarbij om niet iedere tegenvaller direct van invloed te laten zijn op het lopende beleid, waardoor de reguliere dienstverlening niet in het gedrang komt;
- om de robuustheid van de financiële positie goed te beoordelen is het van belang om niet alleen naar het weerstandsvermogen te kijken, maar ook naar ratio's als de solvabiliteit en de netto schuldquote. Beide maken net als de weerstandsratio onderdeel uit van de met ingang van 2015 ingevoerde set van financiële kengetallen, die in de paragraaf Stresstest met elkaar in verband worden gebracht.
Op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2016 'Resultaten onderzoek financiële positie gemeente Arnhem' is in lijn met de conclusies en aanbevelingen uit dit onderzoek besloten om de financiële soliditeit te verbeteren door:
- een weerstandsfactor vast te stellen met een bandbreedte (van 1 - 1,3);
- het stellen van een bovengrens van de netto schuldquote op 100%;
- het toevoegen van een positief treasuryresultaat aan de bestemmingsreserve kapitaallasten.
In de gemeentelijke verordening Financieel beleid en beheer gemeente Arnhem 2017 (artikel 11) zijn deze drie spelregels opgenomen.
Zekerheidspercentage en Weerstandsfactor
- om de financiële soliditeit te verbeteren is op basis van het raadsbesluit d.d. 7 november 2016 'Resultaten onderzoek financiële positie gemeente Arnhem' afgesproken om de ondergrens van het benodigde vermogen voortaan te berekenen met een zekerheidspercentage van 90%. De 90% norm kan worden uitgedrukt in een factor, de weerstandsfactor;
- de factor wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door de gewenste weerstands-capaciteit bij een zekerheidspercentage van 90%. Bij de weerstandsfactor wordt een bandbreedte gehanteerd tussen de 1 en 1,3;
- door het hanteren van een weerstandsfactor die tussen de 1 en de 1,3 moet liggen, moet een hoger weerstandsvermogen worden aangehouden en kunnen reserves minder snel worden aangewend voor (nieuw) beleid. Bij een lagere factor dan 1 is aanzuivering van de algemene reserve vereist. Indien de factor uitkomt boven de 1,3 dan kunnen reserves worden aangewend voor (nieuw) beleid.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Benodigde versus beschikbare weerstandscapaciteit
- het weerstandsvermogen geeft de mate aan waarin de gemeente in staat is om financiële en budgettaire tegenvallers op te vangen;
- op basis van de Jaarrekening 2016 beschikt de gemeente over voldoende weerstandsvermogen. De beschikbare weerstandscapaciteit van € 50,1 miljoen is groter dan de benodigde weerstandscapaciteit van € 34,9 miljoen (90%). Ten opzichte van de 90%-grens is er sprake van € 15,2 miljoen ruimte.
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | MJPB 2016-2019 | Turap 2-2016 | Jaarrekening 2016 |
90% | 90% | 90% | |
bedragen x € 1.000,- | |||
Benodigde weerstandscapaciteit | |||
Gemeentebrede risico's | 8.291 | 15.984 | 25.009 |
Risico's grondexploitatie | 32.295 | 16.417 | 7.770 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 2.314 | 2.799 | 2.107 |
Totaal | 42.900 | 35.200 | 34.886 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | |||
Algemene reserve | 25.850 | 28.765 | 28.805 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf | 1.151 | 0 | 772 |
Vrijval voorziening Grex agv. verlaging omslagrente | 1.900 | 0 | 0 |
Netto contante waarde ISV-middelen | 5.381 | 0 | 0 |
Begroting | 1.039 | 1.039 | 5.665 |
Resultaat 2016 | 0 | 14.908 | 14.890 |
Totaal | 35.321 | 44.712 | 50.133 |
Verschil benodigd versus beschikbaar (ruimte irt aanzuivering) | -7.579 | 9.512 | 15.247 |
Weerstandsfactor | 1,27 | 1,44 | |
Ruimte voor nieuw beleid (> factor 1,3) | 4.782 |
Toelichting
De weerstandsfactor komt bij de opmaak van deze jaarrekening 2016 bij een zekerheidspercentage van 90% uit op 1,44, waarbij voor een bedrag van € 4,8 miljoen ruimte is voor nieuw beleid, zijnde het meerdere op basis van een factor 1,3.
Het weerstandsvermogen is ten opzichte van de Turap 2-2016 en de MJPB 2016-2019 gestegen. Het weerstandsvermogen bij de 90%-grens is € 5,7 miljoen hoger opzichte van het Turap 2-2016. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
a. gemeentebrede risico's -/- € 9 miljoen
De benodigde weerstandscapaciteit voor de gemeentebrede risico's is toegenomen met € 9,0 miljoen. Deze toename wordt voor een groot deel veroorzaakt door nieuwe risico's met betrekking Presikhaaf bedrijven en De Connectie.
b. de afname van de GREX risico's +/+ € 9,3 miljoen
De risico's van de GREX zijn met € 9,3 miljoen verminderd, enerzijds door de afname van het volume (ca. € 7 miljoen) en anderzijds door gewijzigde parameters (ca. € 2,5 miljoen).
c. toename beschikbare weerstandscapaciteit +/+ € 5,4 miljoen
De stijging van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt vooral veroorzaakt door een toevoeging van de begrote mutaties aan de algemene reserve. Anderzijds ontstaat er een stijging doordat de bestemmingsreserves grondbedrijf, die nihil waren, in 2016 weer opgebouwd zijn.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Benodigde weerstandscapaciteit
- voor het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit is inzicht nodig in de omvang en de kans van voorkomen van de actuele risico’s. Deze risico’s zijn zo breed mogelijk geïnventariseerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de gemeentebrede risico’s en de risico’s die voortvloeien uit de grondexploitatie en grote projecten (zie ook paragraaf grondbeleid);
- niet alle risico’s doen zich echter tegelijkertijd en in volle omvang voor. Bij de kansberekeningen wordt dan ook een groot aantal schattingen van de totale schadelast van het gehele risicoprofiel gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met de kans op optreden van een risico en met het feit dat het schadebedrag per risico kan variëren;
- een zekerheidspercentage van 90% bij het huidige risicoprofiel wil zeggen dat in 90% van alle schattingen van de totale schadelast van het risicoprofiel de totale schadelast kleiner is dan of gelijk aan het bedrag van € 34,9 miljoen. 10% Van de uitkomsten van de schattingen zijn groter dan dit bedrag.
In de volgende tabel is samenvattend de ontwikkeling van de benodigde weerstandscapaciteit opgenomen.
Benodigde weerstandscapaciteit | MJPB 2016-2019 | Turap 2-2016 | Jaarrekening 2016 |
90% | 90% | 90% | |
bedragen x € 1.000,- | |||
Gemeentebrede risico's | 8.291 | 15.984 | 25.009 |
Grondexploitatie projecten | 28.825 | 14.932 | 6.345 |
Materiële Vaste Avtiva | 3.470 | 1.485 | 1.425 |
Totaal Risico's grondexploitatie | 32.295 | 16.417 | 7.770 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 2.314 | 2.799 | 2.107 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 42.900 | 35.200 | 34.886 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Gemeentebrede risico's
- het risicoprofiel is voortdurend aan verandering onderhevig. Uit de bovenstaande tabel blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit voor de gemeentebrede risico’s met € 16,7 miljoen is gestegen ten opzichte van de MJPB 2016-2019 en met € 9,0 miljoen is gestegen ten opzichte van Turap 2-2016;
- bij de Turap 2-2016 is ten opzichte van de MJPB 2016-2019 een stijging van de benodigde weerstandscapaciteit te zien van € 7,7 miljoen. De belangrijkste oorzaak van deze stijging was een toename door risico's met betrekking tot niet te realiseren taakstellingen, taakstelling verzelfstandigingen en frictiekosten verzelfstandigingen. Een deel van de risico's met betrekking tot niet te realiseren taakstellingen zijn komen te vervallen. Voor de frictiekosten verzelfstandigingen is een bestemmingsreserve gevormd.
De verandering in de benodigde weerstandscapaciteit is het gevolg van het inventariseren van nieuwe risico’s, het treffen van beheersmaatregelen, het actualiseren van de risicoscore op basis van nieuwe inzichten en/of gebeurtenissen en veranderingen in de in- en externe omgeving.
Dit laat de volgende vergelijking zien:
- het risicoprofiel in de MJPB 2016-2019 omvatte 62 risico’s. Dat steeg tot 72 risico’s in de Turap 2-2016 en is gedaald tot 65 in de huidige jaarrekening;
- wanneer er een vergelijking wordt gemaakt met Turap 2-2016 (het laatst actuele rapportagemoment) en het nu voorliggende Jaarverslag 2016, hebben de volgende mutaties in de risico’s plaatsgevonden. In het risicoprofiel zijn 6 nieuwe risico’s toegevoegd, 13 risico’s zijn komen te vervallen en 11 risico’s zijn gewijzigd.
De belangrijkste veranderingen zijn in de volgende tabel aangegeven.
Stijgers en dalers | t.o.v. Turap 2-2016 | Stijging/ Daling | Risicoscore | |
gemeentebrede risico's | Turap 2-2016 | JV 2016 | ||
Presikhaaf Bedrijven | gewijzigd/ nieuw | ↑ | 20 | 25 |
De Connectie | nieuw | ↑ | 0 | 15 |
Doelgroepenvervoer | nieuw | ↑ | 0 | 20 |
Armoedeagenda | gewijzigd | ↑ | 15 | 20 |
Reorganisatie Wachtgeld | gewijzigd | ↓ | 25 | 10 |
Niet realiseren taakstelling (20-40 fte) | vervallen | ↓ | 15 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste stijgers en dalers
Nieuwe risico’s (+):
- Presikhaaf Bedrijven: Gemeente Arnhem is van start gegaan met de ontwikkeling en uitwerking van Werkbedrijf Arnhem. De verwachte op- en inrichtingskosten van de arbeidsontwikkelfunctie van Werkbedrijf Arnhem zijn geraamd op circa € 4 miljoen, en zijn nog niet in de begroting opgenomen.
- De Connectie: De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden die een risico vormen. Het grootste deel van het risico betreft vertraging bij het realiseren van de taakstelling ICT door de Connectie.
- Doelgroepenvervoer: Het budget doelgroepenvervoer 2017-2020 is mogelijk niet toereikend om de vervoerskosten te dekken.
Gewijzigde risico's (+):
- Presikhaaf Bedrijven: De frictiekosten die gepaard gaan met de transitie van Presikhaaf Bedrijven zijn niet in de begroting van Presikhaaf Bedrijven opgenomen. Het Arnhemse aandeel in de verwachte frictiekosten is meegenomen in de risico's.
- Armoedeagenda: Het aantal inwoners in beschermingsbewind loopt mogelijk harder op dan verwacht. Het risico is dat het project BooM mogelijk vertraging oploopt.
Gewijzigde risico's (-):
- Reorganisatie Wachtgeld: Het sociaal plan van de reorganisatie is afgelopen op 31 december 2016. Dit betekent voor een aantal medewerkers ontslag. Er is een voorziening gevormd voor het verwachte wachtgeld dat moet worden betaald, echter de opgebouwde rechten van deze medewerkers zijn hoger. Voor het verschil is een risico opgenomen.
Vervallen risico’s (-):
- Niet realiseren taakstelling (20-40 fte): De taakstelling 20/40 fte is nu ingevuld in de begroting.
- Presikhaaf bedrijven: De risico's met betrekking tot cao-loonsverhoging WSW, en de kosten van de nieuwe cao-ambtenaren, hogere huur gebouwen, van Presikhaaf bedrijven zijn vervallen. Voor Presikhaaf bedrijven zijn nu nieuwe risico's opgenomen.
In de volgende risicokaart zijn de 65 risico’s gerangschikt op basis van risicoscore:
geld | |||||
Score 5: x > € 1.000.000 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 |
Score 4: €500.000 < x < €1.000.0000 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Score 3: € 200.000 > x < € 500.000 | 3 | 5 | 5 | 1 | |
Score 2: € 50.000 > x < € 200.000 | 5 | 2 | 5 | 2 | |
Score 1: < €50.000 | 1 | 1 | |||
Geen geldgevolgen | 22 | ||||
kans | Kans 1: 10% | Kans 2: 30% | Kans 3: 50% | Kans 4: 70% | Kans 5: 90% |
In de beleidsnota ‘Weerstandsvermogen en risicomanagement’ zijn afspraken gemaakt over welke risico’s in de beleidscyclus documenten aan de Raad worden gerapporteerd en specifiek worden toegelicht. Het gaat om risico’s met een risicoscore gelijk aan of groter dan 15, de risico’s rechtsboven in de risicokaart. Deze worden in onderstaande tabel gerangschikt op “percentage invloed” (mate waarin risico bijdraagt in de totale benodigde weerstandscapaciteit) en nader toegelicht.
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risicoscore | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. Turap 2 2016 |
Presikhaaf Bedrijven | ||||||
De onderhandelingen met een sociale firma gericht op integrale overname van bedrijfsactiviteiten Presikhaaf Bedrijven zijn eind 2016 gestopt. Gemeente Arnhem is van start gegaan met de ontwikkeling en uitwerking van Werkbedrijf Arnhem. De frictiekosten die gepaard gaan met de transitie van Presikhaaf Bedrijven zijn nog niet in de begroting van Presikhaaf Bedrijven opgenomen. Naar verwachting bedragen de frictiekosten € 15-20 miljoen. Het Arnhemse aandeel hierin is 53%. | 5 | 5 | 10.000.000 | 25 | 35,82% | Gewijzigd |
De verwachte op- en inrichtingskosten van de arbeidsontwikkelfunctie van Werkbedrijf Arnhem worden geraamd op circa € 4 miljoen en zijn nog niet opgenomen in de begroting. | 5 | 5 | 5.000.000 | 25 | 17,92% | Nieuw |
Taakstelling verzelfstandigingen | ||||||
Toekomstige taakstellingen agv verzelfstandigingen (totaal bedrag € 5 miljoen in 2020). De verzelfstandigingen van het Natuurcentrum, het Sportbedrijf, het Parkeerbedrijf, het BAC, De Connectie en de wijkteams leiden er toe dat er binnen de organisatie een afbouw van overhead moet plaatsvinden. Het speciaal hiervoor ontwikkelde rekenmodel overhead geeft hiervoor een gedetailleerde onderbouwing. Deze afbouw van overhead loopt op naar in totaal € 5 miljoen structureel vanaf het jaar 2020. Het risico bestaat dat de afbouw van de overhead echter niet volgens deze planning gerealiseerd kan worden. | 3 | 5 | 5.000.000 | 15 | 9,35% | Ongewijzigd |
De Connectie | ||||||
De begroting van De Connectie kent een aantal onzekerheden die een risico vormen: | 4 | 5 | 3.700.000 | 20 | 8,03% | Nieuw |
Bouwleges (niet realiseren van de verwachte hogere leges inkomsten): | ||||||
Het risico bestaat dat het positieve beeld van hogere inkomsten uit bouwleges zich niet zal voortzetten. De binnengekomen inkomsten tot nu toe vallen erg tegen. De hogere geraamde inkomsten zijn het gevolg van een combinatie van enkele grote projecten, het aantrekken van de bouw in algemene zin en een inhaalslag wegens veranderende regelgeving. | 3 | 5 | 2.000.000 | 15 | 3,74% | Ongewijzigd |
Buig | ||||||
Bij de vaststelling van het vangnet moet rekening gehouden worden met de niet-rechtmatige verstrekkingen die in mindering moeten worden gebracht. Het gevolg hiervan is dat de niet-rechtmatige verstrekkingen voor het eigen risico van de gemeente komen. Met de niet-rechtmatige verstrekkingen is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. | 4 | 4 | 1.000.000 | 16 | 3,49% | Ongewijzigd |
Armoedeagenda | ||||||
Het aantal inwoners in beschermingsbewind loopt mogelijk harder op dan verwacht. (In 2015 leek de instroom te stabiliseren, maar in 2016 is sprake van een verdere stijging). Hierdoor ontstaat een verhoogd risico vanaf 2017 op hogere kosten van bijzondere bijstand voor beschermingsbewind. | 5 | 4 | 750.000 | 20 | 3,05% | Gewijzigd |
Lokatie K7' Arnhem Centraal | ||||||
Het ontwikkelen van deze lokatie is zeer complex en omgeven met risico’s rond verwerving van benodigde gronden, omvang uitgeefbaar terrein, parkeervoorzieningen en afzet van gronden met kantoorbestemming. Het risico bestaat dat de kantoorontwikkeling op deze lokatie niet wordt gerealiseerd. | 3 | 5 | 1.480.000 | 15 | 2,47% | Ongewijzigd |
Doelgroepenvervoer | ||||||
Het budget doelgroepenvervoer 2017-2020 is niet toereikend om de vervoerskosten te dekken, doordat het bundelingsvoordeel mogelijk anders is dan verwacht en dit leidt voor wat betreft het aandeel van gemeente Arnhem tot tekorten en doordat de Provincie haar bijdrage afbouwt. | 5 | 4 | 650.000 | 20 | 2,16% | Nieuw |
Niet vergoede indexering | ||||||
In veel contracten is opgenomen dat aannemers jaarlijks een indexering in rekening mogen brengen in verband met stijgende prijzen (vaak ongeveer 2%). Als gevolg van een recente bezuiniging wordt deze prijsstijging niet gecompenseerd. Hierdoor ontstaat er een tekort dat kan oplopen tot een nadeel van enkele tonnen. | 5 | 3 | 320.000 | 15 | 0,72% | Ongewijzigd |
Toelichting
- in het risicoprofiel zijn 18 niet gekwantificeerde risico's opgenomen. Bij deze risico's is nog niet duidelijk of en in welke mate ze zich zouden kunnen voordoen. Deze risico's worden in het risicoprofiel meegenomen met een risicoscore 0;
- het bij dit jaarverslag opgenomen nieuwe, nog niet-gekwantificeerde risico's is het mogelijke faillissement van Presikhaaf Bedrijven. Het risico is verlies van werkgelegenheid.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Risico’s Grondexploitatie- en grote projecten (zie ook paragraaf Grondbeleid)
Ruimtelijke projecten zoals grondexploitaties, grote infrastructurele werken en herontwikkeling van stadsdelen zijn altijd omgeven met risico’s. Risico’s van operationele aard, strategische risico’s maar zeker ook exogene risico’s, zoals de huidige economische omstandigheden, waarop de gemeente niet of nauwelijks kan sturen.
Op de lopende projecten worden regelmatig analyses uitgevoerd om risico’s te identificeren die het bereiken van de projectdoelen in de weg kunnen staan. Daar hoort ook bij het formuleren en doorvoeren van maatregelen om de effecten van die risico’s voor het project te verkleinen.
De risico’s en onzekerheden rond de begrote inkomsten en uitgaven, maar ook rond de projectplanningen, worden binnen bandbreedtes op basis van simulatie gekwantificeerd in de benodigde weerstandscapaciteit;
voor een uitgebreidere omschrijving en verklaring van de risico’s, de financiële positie, de ontwikkeling van de benodigde weerstandscapaciteit en scenario’s van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.
Benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie | MJPB 2016-2019 | Turap 2-2016 | Jaarrekening 2016 |
90% | 90% | 90% | |
bedragen x € 1.000,- | |||
Risico's grondexploitatie | |||
Grondexploitatie projecten | 28.825 | 14.932 | 6.345 |
Materiële Vaste Avtiva | 3.470 | 1.485 | 1.425 |
Totaal | 32.295 | 16.417 | 7.770 |
Grote projecten niet zijnde grondexploitatie | 2.314 | 2.799 | 2.107 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 34.609 | 19.216 | 9.877 |
De Turap 2-2016 laat een daling zien van de benodigde weerstandscapaciteit voor het grondbedrijf met € 15,4 miljoen (90%) ten opzichte van de MJPB 2016-2019. Dit had te maken met:
de afwaardering Kleefse Waard; de afname van de overige GREX risico's door afname van het volume en aanpassingen bandbreedte; en een daling van het risico op de niet in exploitatie genomen gronden.
Een duidelijke daling is in dit jaarverslag te zien van de benodigde weerstandscapaciteit voor de risico's grondexploitatie, € 9,3 miljoen bij 90% ten opzichte van de Turap 2-2016. Het risico is fors afgenomen door enerzijds de afname van het volume (ca. € 7 miljoen) en anderzijds door gewijzigde parameters (ca. € 2,5 miljoen).
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Beschikbare weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit middelen die kunnen worden ingezet voor het afdekken van negatieve financiële effecten als gevolg van risico’s die manifest zijn. De beschikbare weerstandscapaciteit ziet er als volgt uit (zie navolgende tabel).
Beschikbare Weerstandscapaciteit | Totaal |
bedragen x € 1.000,- | |
Algemene reserve per 1-1-2016 | 32.733 |
Gerealiseerde lasten Algemene reserve in 2016 | 9.925 |
Gerealiseerde baten Algemene reserve in 2016 | 13.853 |
Algemene reserve per 31-12-2016 | 28.805 |
Resultaat 2016 | 14.890 |
BR Voorstudies | 33 |
BR Strategische posities | 739 |
BR Grondexploitatie | 0 |
Toekomstige winstpotentie Grondbedrijf | 0 |
Weerstandscapaciteit Grondbedrijf | 772 |
Rente over de stand per 1-1 | 575 |
Rampenoefening (MJPB 2006-2009 / MJPB 2010-2013) | 5 |
Ingroei naar 90% weerstandsvermogen (MJPB 2013-2016) | 462 |
Ingroei weerstandsvermogen 75% (MJBP 2014-2017) | 2.589 |
Sluitend maken jaarschijf 2016 (MJPB 2015-2018) | 563 |
Herstelplan Stichting Kunstbedrijf Arnhem (Rb 13 april 2015) | 369 |
Verzelfstandiging MSSA (Rb 29 juni 2015) | 40 |
Correctie BR GRP tot 0 (MJPB 2016-2019) | 70 |
Dekking t.l.v. de AR (MJPB 2016-2019) | -1.830 |
Scholing ouderen op het gebied van ICT (Zomernota) (MJPB 2016-2019) | -50 |
Afronding (MJPB 2016-2019) | -1 |
Correctie (MJPB 2016-2019) | -2 |
Budget 2GetThere (Rb 30 mei 2016) | 288 |
VGGM (MJPB 2017-2010) | -121 |
Sluitend maken begroting (MJPB 2017-2010) | 1.669 |
Totaal begrote mutaties 2017 in de Algemene Reserve | 4.627 |
Strikt onvermijdbaar 2017 | 767 |
Onvoorzien 2017 | 272 |
Begroting 2017 | 5.665 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 50.133 |
Met deze middelen kunnen de tegenvallers bekostigd worden. De overige bestemmingsreserves, de stille reserves, de onbenutte belastingcapaciteit en vanaf 2013 de toekomstige winstpotentie Grex worden niet meegenomen voor het bepalen van de beschikbare weerstandscapaciteit.
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 50,1 miljoen.
Dit is ten opzichte van de Turap 2-2016 een toename van ca. € 5,4 miljoen.
De stijging van de beschikbare weerstandscapaciteit ten opzichte van Turap 2-2016 wordt vooral veroorzaakt door de toevoeging van de begrote mutaties 2017 in de algemene reserve aan de beschikbare weerstandscapaciteit.
Anderzijds ontstaat er een stijging doordat de bestemmingsreserves grondbedrijf, die nihil waren, in 2016 weer opgebouwd zijn.
Hierna worden de verschillende onderdelen nader uiteengezet.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Algemene reserve
In de volgende tabel is de ontwikkeling van de Algemene Reserve weergegeven.
Algemene reserve | Totaal |
bedragen x € 1.000,- | |
Algemene reserve per 1-1-2016 | 32.733 |
2% rente over de stand per 1-1 | 654 |
Rampenoefening (MJPB 2006-2009 / MJPB 2010-2013) | 5 |
Ingroei naar 90% weerstandsvermogen (MJPB 2013-2016) | 462 |
Ingroei weerstandsvermogen 75% (MJBP 2014-2017) | 2.459 |
Correctie ISV-gelden 2016 (MJPB 2015-2018) | 5.381 |
Sluitend maken jaarschijf 2016 (MJPB 2015-2018) | -563 |
Herstelplan Stichting Kunstbedrijf Arnhem (Rb 13 april 2015) | 369 |
Resultaat (Niet-Grex) project SB / Meinerswijk (Rb 29 juni 2015) | 0 |
Verzelfstandiging MSSA (Rb 29 juni 2015) | 40 |
Verzelfstandiging MSSA (Rb 29 juni 2015) | -684 |
Ingroei vermogenspositie (MJPB 2016-2019) | 500 |
Park Klarenbeek (Zomernota) (MJPB 2016-2019) | -216 |
Scholing ouderen op het gebied van ICT (Zomernota) (MJPB 2016-2019) | -50 |
Budget 2GetThere (Rb 30 mei 2016) | -288 |
Aandelenoverdracht Nazorg Bodem (Rb 14 november 2016) | 54 |
Vorming BR Frictiekosten verzelfstandigingen (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -10.731 |
Extra capaciteit vluchtelingenstroom (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -100 |
Extra budget Rekenkamer (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -85 |
Armoede-agenda (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -743 |
Consequenties stijging bijstandsklanten (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -176 |
Consequenties stijging klanten AVI (Perspectiefnota 2016 Rb 30 mei 2016) | -216 |
Diversen (afrondingen) | 0 |
Stand per 31-12-2016 | 28.805 |
Resultaat 2016 | 14.890 |
Algemene reserve per 31-12-2016 | 43.695 |
De stand van de Algemene Reserve bedraagt € 43,7 miljoen na verwerking van het resultaat 2016.
In de Algemene reserve zijn de volgende grote mutaties meegenomen:
Bestemmingsreserve frictiekosten verzelfstandigingen
- bij de Perspectiefnota 2016 is besloten tot vorming van een bestemmingsreserve voor de Frictiekosten verzelfstandigingen. Hiervoor is een bedrag van € 10,7 miljoen ten laste van de algemene reserve gebracht;
ISV middelen
- ISV middelen in 2016 zijn in de voorgaande begrotingen gepresenteerd ten gunste van het beschikbare weerstandsvermogen Grondexploitatie. Gezien de bredere mogelijkheid tot inzet op de diverse beleidsvelden vanuit de Algemene Reserve zijn deze middelen in 2016 voor een bedrag van € 5,4 miljoen ten gunste van de Algemene Reserve gebracht.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
BR Grondexploitatie, BR Voorstudies en BR Strategische projecten
Deze reserves hebben nog geen specifieke doelbestemming en worden derhalve wel betrokken in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit.
Het grondbedrijf had in 2015 geen reserves. Aangezien in 2016 een positief resultaat is behaald binnen het grondbedrijf kunnen daarmee ook de reserves weer worden opgebouwd om eventuele financiële tegenvallers in de toekomst eerst zelf op te kunnen vangen, voordat een beroep wordt gedaan op de Algemene reserve.
De bestemmingsreserve voorstudie wordt ten eerste aangevuld tot € 33.000. Daarnaast wordt € 740.000 toegevoegd aan de bestemmingsreserve strategische posities.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Begroting
In de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit worden de begrote dotaties en onttrekkingen in de Algemene reserve meegenomen. Daarnaast bestaat de begrote beschikbare weerstandscapaciteit uit de post onvoorzien en de post strikt onvermijdbaar.